آزاد اندیشی با شعار نمی شود
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کتاب های احمدگلستانی و آدرس ahmadgolestani.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 287
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 288
بازدید ماه : 449
بازدید کل : 3608
تعداد مطالب : 145
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

کتاب های احمدگلستانی
تالیفات
یک شنبه 4 اسفند 1392برچسب:, :: 16:14 ::  نويسنده : گلستانی       

آزاد اندیشی با شعار نمی شود!

 

IMG19322022_0آ

آنهایی که زنجیر می بندند به پای مردم ، که تاثیری روی عقلشان ندارند ولی به هر حال این یک کنایه است که عقل مردم را می خواهند دربند بکنند. آنها جنایت می کنند، نسبت به حق بشری و خواست خداوند. این حق مردم است آنهایی که می توانند وظیفه دارند استنباط کنند آنهایی که نمی توانند در احکامشان در مسائل عادی شان باید تقلید بکنند که خوب روشنه اما عقیده دیگر قابل تقلید نیست، آنجا فقط آدم می تواند خلافش را نگوید.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در سخنرانی بسیار صریح و انتقادی خود در مراسم جایزه کتاب سال نکات شفافی را درباره لزوم آزاد اندیشی دینی و پرهیز از سانسور و محاکمه عقاید افراد بیان کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، گزیده ای از متن و فیلم منتشر نشده ازاین سخنان در پی می آید:

عقل محور اصلی است و آزاداندیشی از آنجا معنا پیدا می کند و وظیفه می شود نه اینکه فقط یک حق. حق است وظیفه هم هست ما باید تلاش کنیم خودمان را با واقعیت به حق برسانیم که این بسیار مهم است.

آنهایی که زنجیر می بندند به پای مردم ، که تاثیری روی عقلشان ندارند ولی به هر حال این یک کنایه است که عقل مردم را می خواهند دربند بکنند. آنها جنایت می کنند، نسبت به حق بشری و خواست خداوند. این حق مردم است که تفکر کنند به خصوص دانشمندان و صاحبان دانش که قدری مسئولیت آنها بالاتر است.

خوب در این فضایی که عرض کردم حالا کسانی پیدا بشوند که به خودشان اجازه بدهند و حق مردم را سلب بکنند و بگویند شما تفکر نداشته باشید، حالا نمی توانند بگویند در قلبتان نباشد چون کسی نمی تواند روی قلب افراد اقدامی بکند!، اگر مردم بفهمند اینکه تفتیش عقاید حرام است و گناه است برای این که شما بخواهی فشار بیاوری تا بفهمی من چه می گویم چه فکر می کنم؟.

الان در بسیاری از برخوردهای پلیس ها و امنیتی ها حتی دادگاهها متاسفانه می روند به سراغ اینکه ببینند در قلب او چه می گذرد و تفکر او چه هست؟ خوب این از همان جرم های بسیار بزرگ است. شخص باید آزاد باشد تا بهتر فکر بکند و هیچ هم نگران نباشد که چی بدست آورده، با این وضع من فکر می کنم یکی از وظایف قطعی وزارت ارشاد با همین کلمه ارشاد بار سنگینی روی دوش می آید، باید وسائل آزاد اندیشی مردم را فراهم کند.

خوب ما به عنوان مسلمان در یک چهارچوبی آزاد اندیشی داریم وقتی از آن چهارچوب بیرون می رویم، مشکلاتی پیدا می کنید من هم الان روی آنها خیلی تاکید ندارم. آزاد اندیشی دینی برای ما حالا مسلمانها بالاخره در دین ما حجیت دارد، منابع مشخص دارد، یکی اش قرآن یکی روایات البته روایات صحیح که اون خیلی آسان نیست برای همه که روایت صحیح را پیدا کنند و مهمترینش عقل است، اجماع هم یک سند بزرگی است، با تعبیر به اینکه یک منبع مستقل یا وابسته است ولی به هر حال فقهای ما از اینها استفاده می کنند.

آنهایی که می توانند وظیفه دارند استنباط کنند آنهایی که نمی توانند در احکامشان در مسائل عادی شان باید تقلید بکنند که خوب روشنه اما عقیده دیگر قابل تقلید نیست، آنجا فقط آدم می تواند خلافش را نگوید. من فقط می خواهم بگویم که در جامعه ما مسلمانها به یک شکلی این اصل اسلامی جای خودش را باز بکند.

البته اگر دست و پای آزاد اندیشان را ببندیم، اگر قلم را بشکنیم اگر کتاب را سانسور کنیم این ها برخلاف نظام اسلامی است. ممکن است یک مصالحی گاهی ایجاب کند بعضی بحث ها مطرح نشود اینها بحث های دیگری است. انسان می تواند تحقیق کند لااقل مطمئن باشد تا تحقیقش، در خوانش است در دست خودش است و منتشر نشده ،آن کاملا آزاد است.

درست نیست که ما اگر کسی را برای یک مسئله ای متهم کردیم و به زندان بردیم بیاییم خانه و کتابخانه اش را بگردیم ببینیم آنجا چی نوشته و از این نوشته ها برای محکوم کردن استفاده بکنیم.

قطعا نمی شود توجیه دینی کرد، خوب تفکرش بوده که روی کاغذ آورده، حقش هم بوده، شماها همه حقتونه، باید ما هم این کار را بکنیم به هر حال عوامل مهمی برای تبادل افکار در اسلام تعبیر شده، ما مناظره ها را آلوده می کنیم به تعصباتی که آن تعصب ها آن مناظره ها را هم خراب می کند، این درست نیست.

مناظره هایی در گذشته بوده که خیلی سازنده بوده ، الان باید دو دانشمند در مقابل هم بنشینند و آزادانه و با اشتیاق افکارشان را مطرح بکنند، خوب آن یکی هم نقادی بکند، این یکی هم برعکس بگوید، قطعا به یک نتیجه ای خواهند رسید، انشا الله این فضا را سعی بکند وزارت ارشاد مخصوصا آقای جنتی که در نیمه راه الان هستند، حرکت مثبتی را انجام می دهند سال آینده بتوانیم نمونه کتاب های نیرومندتری در مسائل اساسی جامعه داشته باشیم.

 

                                                                    منبع : سنت آنلاین

 

 

 

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: