مختصری از زندگینامه مولانا عبدالله موحدی
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کتاب های احمدگلستانی و آدرس ahmadgolestani.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 78
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 79
بازدید ماه : 240
بازدید کل : 3399
تعداد مطالب : 145
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

کتاب های احمدگلستانی
تالیفات
چهار شنبه 30 بهمن 1392برچسب:, :: 17:1 ::  نويسنده : گلستانی       

 

زندگی مولانا موحدی از زبان خودشان

بسمه العلیم

مقدمه

جمعی از طلاب عزیز حوزه علمیه احناف خواف و دانشجویان ارجمند دانشگاه­های مختلف مدتها است تقاضا دارند که این حقیر خلاصه ­ای از زندگینامه­ ی تحصیلی خود را برشته­ ی تحریر درآورده تابدینوسیله آشنایی بیشتری برای دوستان و علاقمندان به علم و دانش حاصل گردد، ولی این داعی پیوسته بر اثر تراکم وظایف درسی و غیره و هم از نظر اخلاقی که خود را قابل چنین امری که باعث بر شهرت بیشتر گردد نمی­ دانستم پیوسته تعلّل نموده و اجابت نکردم، تا اینکه تقاضاها طوری مکرّر و بادوام انجام یافت که ترسیدم مبادا باعث بر ذهنیت های دیگری گردیده و در نتیجه منجر بر تجسّس دوستان و عزیزان ارجمند شود، بنابراین خلاصه‌وار و گذرا بشرح زیر ، اطوار دوران تحصیلی خود را بدینوسیله تقدیم میدارد:

در خدمت پدر

اینجانب عبدالله موحدی فرزند مرحوم حاج آخوند ملا فیض محمد موحدّی بشناسنامه شماره 107 متولد 1314 با کنیت ابوالفضل و لقب طالب العلم در سن پنج سالگی با شروع الفبا و روخوانی قرآن کریم و همچنین کتب فارسی پنج کتاب کلیات سعدی، حافظ و نصاب الصبیان، و صرف بهائی و صرف میر، زنجانی و مراح در علم صرف و شروط الصلوه و خلاصه کیدانی و تحفة الملوک و قدوری و کنزالدقائق در علم فقه نزد والد بزرگوارم رحمة الله علیه تحصیل نمودم. تا اینکه استاد کبیر و بزرگوارم حضرت مولانا مطهری رحمة الله علیه در شهر خواف تشریف آوردند و بلافاصله در محل مسجد جامع شروع به تدریس نمودند.

در خدمت مولانا شمس الدین مطهری (ره)

این حقیر در سن ده سالگی با شروع کتاب شمه در علم نحو با شرکت 9نفر خدمت آنحضرت شرف تلمّذ یافتم، بنابراین تمام کتب دوره‌ی مقدمات و سطح متوسطه را در خدمت ایشان به پایان رسانیدم.

اخذ مدرک ششم ابتدایی و ادامه تحصیل تا سوم دبیرستان

در سال 1330 بنابتقاضای ریاست محترم آموزش و پرورش وقت که قرار بود کلاس ششم ابتدائی را در شهر خواف دائر نمایند به دستور و اجازه‌ی مرحوم مولانا مطهری در ضمن تحصیلات حوزوی اینجانب و جمعی از طلاب در کلاس ششم شرکت نموده و با اخذ گواهینامه­ ی ششم ابتدائی موفق گردیدم، پس از آن بطور شبانه کلاس‌های اول و دوم و سوم دبیرستان را بر سبک قدیم تحصیل نمودم.

تحصیل در افغانستان

در اوایل سال 1337 با مشورت و کسب اجازه از حضرت استاذ بزرگوارم مرحوم مولانا مطهری و والد ماجدم و عیال محترمه‌ام در حالیکه دو فرزند کوچک داشتم به حمدالله والمنة همگی با طیب خاطر و از صمیم قلب با دعای خیر اجازه ­ی سفر روحانی به افغانستان را دادند. البته این مشورتها و اجازه‌ها توأم با دعوات خیراسباب رفاهیت و پیشرفت­ های زیادی را برایم فراهم ساخت به این نحوه که قصد داشتم هر درس و فنی را نزد متخصص آن درس و فن به انجام رسانم که بحمدالله به برکت دعوات خیر حضرت استاد رحمه الله علیه و والد ماجدم و عمّ غمخوار و بزرگوارم و سایر محبّین و با سابقه آشنائی علماء آنجا به مرحوم عموی بزرگوارم حضرت مولانا عطا محمد موحدّی بر هر دری که رفتم برویم باز بود و مورد ترحّم و شفقت حضرات اساتید آن دیار رحمهم الله قرار گرفتم.

اساتید محترمی که شرف دانش‌آموختگی را در نزد آنها یافتم عبارتند از:

1ـ حضرت علامه مولانا شمس الدین مطهری. 2ـ حضرت مولانا آخوند زاده عبدالحمید. 3ـ حضرت علامه آخوندزاده عبدالعزیز. 4ـ حضرت علامه حاج آقا میر سید علی فاضلی. 5ـ حضرت علامه علیم و حلیم مولانا آخوندزاده عبدالرحمن جان. 6ـ حضرت علامه مولانا آخوند زاده میر عطا محمد. 7ـ حضرت علامه مولانا محمد فاسکی غوری حلیب. 8ـ حضرت علامه مولانا خواجه عبدالرحمن جامی فیلسوف ریاضیات. 9ـ حضرت مولانا غلام احمد مقیمی. 10ـ حضرت علامه محدّث و حافظ مولانا ابونصر محمد اعظم برنابادی. 11ـ حضرت علامه فیلسوف مولانا حاج نصر الله قندهاری رحمة الله و برکاته علیهم اجمعین)

  کتب خوانده شده نزد اساتید فوق عبارتند از:

مختصر المعانی ـ‌ مطول در علم معانی و بیان ـ حسّامی ـ توضیح و تلویح ـ‌مسلّم الثبوت در اصول فقه ـ‌ بدیع المیزان ـ‌ ملا حسن ـ‌ قاضی سُلّم ـ حمد الله ـ‌ شرح مطالع ـ‌ میر زاهد رساله ـ‌ میر زاهد جلال در علم منطق شرح عقاید نسفی ـ‌ شرح عقاید جلالی ـ‌ خیالی ـ‌ میر زاهد امور عامه در علم عقاید شافیه در علم صرف حاشیه مولانا عبدالغفور بر شرح جامی علم نحو فوز الکبیر در اصول تفسیر مقامات حریری در ادبیات ـ‌دیوان حماسه ـ دیوان متنبّی ـ سبع معلقات قانونچه ـ‌موجز القانون ـ‌ شرح اسباب در علم طب شرح نخبة الفکر در اصول حدیث کافی العروض و عروض سیفی در علم عروض خلاصة الحساب و اقلیدس ـ‌ تصریح ـ‌ شرح چغمنی ـ‌ بيست باب ، شرح اسطرلاب در علم هیات و ریاضی میبذی ـ‌ صدری ـ‌ شمس الباذغه ـ‌شرح اشارات در علم فلسفه رشیدیه در علم مناظره کتب تجوید: شرح جذریه ـ‌ دلیل القاری ـ دلیل العاصم ـ‌ شاطبیّه لامی ورائی همراه با قرائت کامل امام عاصم ـ‌ تجویز قرائات سبع ضمن قرائت تیسیرو غیث النفع. کتب حدیث: مشکوة‌ المصابیح، زجاجة المصابیح، شرح معانی الآثار،‌ بخاری، مسلم، ترمذی، ابوداود، نسائی، ابن ماجه، مؤطای امام مالک، مؤطای امام محمد، مسند امام ابی حنیفه،

کتب مذکوره و غیر آنها را به حمد الله و فضلش به انجام رسانیده و به اخذ سند از کل کتب تجوید و قرائت و کتب مذکوره در حدیث مشرف و مفتخر گردیدم.

این مختصری از زندگی این حقیر بوده که جهت اطلاع خدمت شما طالبان علم ارائه  می‌شود،  امید است خداوند ما و شما را در زمره نیکان درگاهش قرار دهد.

اللهم ارحمنا واغفر لنا و لوالدینا و لمشایخنا و للمؤمنین بالقرآن العظیم. آمین یا رب العالمین. منبع:

خاتمه از زبان مولوی مومن

مولوی گل محمد مومن رودی از مدرسین برجسته حوزه علمیه می گوید:

استاد گران قدر پس از فراغت تحصيل از سال 1342 تا 1354 شمسي به مدت دوارده سال در شهر تايباد جهت خدمت دين اقامت فرموده ، به تدريس طلاب و ارشاد جامعه ي مسلمين آنجا همت گمارد و از سال 1354 تا كنون كه سال 1390 است در حوزه ي علميه ي احناف خواف به تدريس علوم حوزوي طلاب به ويژه علوم حديث و دوره هاي عالي و فيض بخشي معنوي اشتغال داشته كه اميد است ساليان متوالي همچنان مصدر خير و افاده براي عاشقان هدايت باشند .

علاوه بر آن خداوند منان ايشان را در خدمات شايسته در مسجد توفيقات ارزشمندي عنايت فرموده است كه عبارت اند از امامت نماز، دعوت و ارشاد مردم خصوصا در امر تعليم وترويج قرآن كريم به عموم مردم از بزرگ وكوچك و زن ومرد و عام و خاص توفيق كم نظيري حاصل شده است كه تقريبا تمام خانه هاي شهر به نحوي تحت پوشش قرار گرفته است . هذا من فضل الله تبارك و تعالي .

اللهم احفظه و ارحمه و اغفر له و لوالديه ولمشايخه و لنا و لسائر المسلمين و زد توفيقاته و ارزقنا كما رزقته آمين يا رب العالمين

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: