درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کتاب های احمدگلستانی و آدرس ahmadgolestani.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 321
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 322
بازدید ماه : 483
بازدید کل : 3642
تعداد مطالب : 145
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

کتاب های احمدگلستانی
تالیفات
دو شنبه 5 اسفند 1392برچسب:, :: 10:4 ::  نويسنده : گلستانی       

زندگینامه قراء مصری

 
 

 

الشیخ ابوالعینین شعیشع

ابوالعینین‌ شعیشع در سال ۱۳۴۳هـ.ق در«بیلا» از استان «کفرشیخ» متعلق به مصر علیا به دنیا آمد. او مراحل اولیه قرائات را تحت آموزش برادر بزرگش«احمد شعیشع» فرا گرفت و پس از آن در کنار اساتید فن قرائات به تکمیل این علم پرداخت. او تنها قارى عصر خود است که به روش استاد کل قرائات و نابغه زمان ، مرحوم رفعت، به تلاوت مى پردازد. به همین سبب از مشاهیر عصر خود به شمار مى رود و همواره مشتاقان قرآن کریم از قرائت او بهره مى گیرند. استاد شعیشع از استادان و نام آوران بزرگ علم قرائت مى باشد. وى در تلاوت قرآن کریم صوتى گرم و لحنى ‌دلنشین ‌دارد. آن چنان که ‌شنونده را شیفته و مجذوب ‌حلاوت‌ صوت خویش می‌سازد. وى ‌قــرآن را در سن‌ّ هفت سالگى فرا گرفت و قرائت‌ قرآن را در رادیو قاهره براى اولین بار در سن هفده سالگى در ۱۳۶۰ هـ.ق آغاز کرد. او در آن زمان کوچکترین قارى در رادیو بود. استاد در حال حاضر رئیس اتحادیه قراء مصر، عضو مجلس عالى امور اسلامی، عضو کمیته عالى قرآن در وزارت اوقاف مصر، رئیس مرکز بین المللى قرآن کریم و عضو کمیته ساختمان مساجد در استان قاهره و قارى مسجد سیده زینب در مصرى باشد. از ویژگى هاى ‌ممتاز تلاوت استاد شعیشع وزین و با وقار بودن صوت و دقت در اداى کلمات و بیان ‌رسا و تلفظ قوى مى باشد. او تمامى موفقیت هاى خویش را در این زمینه مرهون ‌مساعدت هاى مرحوم شیخ عبدالله عفیفى شاعر و مؤلف داستان پیامبر بزرگ (ص) مى داند. استاد به ‌کشورهاى بسیارى از جمله، فرانسه، انگلیس، ترکیه، یوگسلاوی، سومالی، اردن، سوریه، کویت، ایران و تمامى کشورهاى عربى مسافرت کرده، در این کشورها به تلاوت قرآن پرداخته است. تلاوت هاى استاد به طور متوالى از کلیه ‌رادیوهاى کشورهاى عربى و اسلامى پخش مى شود؛ همچنان که رادیو قرآن جمهورى اسلامى ایران نیز همه هفته به پخش تلاوت هایى از این استاد مبادرت مى ورزد. وى در پانزدهمین دوره مسابقات بین المللى قرآن کریم که در ایران برگزار شد به عنوان رئیس هیأت داوران حضور داشت‌. استاد درباره دستاورد سفرهایش به کشورهاى مختلف مى گوید: در این مسافرت ها به این نتیجه دست یافته ام که آداب و سنت ها و رسم هاى اسلامى در میان همه مسلمانان جهان همانند و یکسان است‌. ایشان معتقدند که قرآن بدون موسیقى زیباست، یک نوع موسیقى خدایى در آن وجود دارد. ولى قارى هنگامى که تلاوت می‌کند، معنى آنچه را که مى خواند باید با صدایش نشان بدهد. باید تغییر معانى کلمات را بداندتا با صدایش آنچه را در معانى وجود دارد، به دیگران انتقال دهد. در قرائت قرآن باید خشوع در برابر خدا دیده شود و قارى باید پایبند به خشوع باشد. ایشان به عنوان سفارش به قاریان ایرانى بیان می‌کنند که: قاریان نخست باید سلامتى خود را حفظ کنند. من به جوانان ایرانى نصیحت می‌کنم در سن بلوغ (در بین نوجوانى و جوانى ) به مدت یک سال از قرائت خوددارى کنند. در این دوره ، حنجره باید استراحت کند قارى باید از غذاى خوب استفاده کند، به خواب خود اهمیت دهد و ورزش کند تا نفس او تقویت ‌شود. قارى باید به علم تجوید آگاهى ‌همه جانبه داشته باشد. مطلب دیگرى که براى قاریان ایرانى اهمیت ‌دارد، حفظ قرآن است به‌ گونه اى که هنگام قرائت، قرآن را از حفظ ‌تلاوت کنند که این ها از اصول قرائت است. یادگیرى تواشیح دینى نیز براى قارى مهم است قارى باید دستگاه هاى ‌موسیقى را آموزش ببیند تا هنگام ‌قرائت ‌با آهنگ موزون به ‌تلاوت‌ بپردازد و دستگاه ها را در آن رعایت کند. و در مورد قاریان ایرانى عنوان می‌کنند که : قاریان ایرانى در زیبایى صدا و تلاوت خوب، کم نظیرند. اگر بخواهم دقیق تر بیان کنم قاریان مصرى در مرتبه نخست قرار دارند و قاریان ایرانى پس از آنان قرار می‌گیرند. از لحاظ تعداد قاریان و زیبایى صدا بى نظیرند و در هیچ کشور اسلامى مانند ندارند. ایران و مصر در دو موضوع‌ با هم رقابت می‌کنند. نخست عشق به اهل بیت (ع) و دوم تلاوت قرآن. این‌نهضت بزرگ قرآنى که در ایران به و جود آمده، مرهون انقـــلاب اسلامى است. من این شور و اشتیاق را پیش از انقلاب ندیدم و این از رهبران بزرگ کشور ایران است که پرچم قرآنى را برپاداشته اند. استاد راز موفقیت خود را در ترس از خدا و رعایت و پایبندى به قرآن می‌داند و مى گوید: «همیشه از خدا خواسته ام تازنده ام، مرا از خدمت به کتاب خدا محروم نکند.»

استاد احمد محمد بسیونی

 

« ... اولین گام برای یک قاری قرآن حفظ قرآن است کسی که حافظ قرآن باشد بسیار بهتر می تواند به قرائت قرآن بپردازد . بنابر این به تمامی قاریان سفارش می کنم که حتما به حفظ قرآن نیز اهتمام بورزند .» استاد احمد محمد بسیونی استاد بسیونی در سال ۱۳۳۰ ه.ش. در کشور مصر به دنیا آمد و با کمک پدر از کودکی به آموزش علوم قرآنی پرداخت . او در سن ده سالگی حافظ قرآن شد . سرانجام پس از آموزش ابتدایی وارد دانشگاه الازهر شده در دانشکده علوم دین به تحصیل پرداخت و پس از فارغ التحصیل شدن در همان جا به تدریس علوم دینی همت گماشت . استاد بسیونی از همان سن ۱۲ سالگی قرائت و تلاوت قرآن را در مجالس و محافل آغاز کرد . او در سن ۲۴ سالگی وارد صدا و سیمای کشور مصر شده و اکنون حدود ۱۳ سال است که در دانشگاه الازهر به تدریس اشتغال دارد .ایشان در سخنان خویش به این نکته اشاره داشتند که قاریان ایرانی از حیث تلاوت قرآن بسیار زیبا تلاوت می کنند اما نکته ای که مورد توجه قرار دهند این است که در راستای تمرینات خویش از حفظ قرآن نیز غفلت نورزند . استاد همچنین در سخنان خویش به قاریان قرآن توصیه کردند از نکاتی که برای صوت شخص مضر می باشد پرهیز کنند . از جمله این نکات چیز های بسیار گرم و بسیار سرد است . همچون نوشابه سرد در روزهای تابستان یا منتقل شدن به صورت ناگهانی از یک مکان سرد به یک مکان گرم . ایشان در رابطه با استفاده موسیقی در قرآن عقیده داشتند که باید بر طبق معانی از موسیقی مشابه معنا استفاده کرد . فی المثل در آیات وعید دستگاه صبا مناسب است . زیرا این دستگاه با حزن همراه می باشد و این حزن باعث می شود که مستمع در صورت گناهکار بودن از خوف و عذاب الهی اشک بریزد . یعنی میان آهنگ قرآن و معانی هماهنگی و تناسب ایجاد کند . البته چنین مسئله ای در رابطه با تمام دستگاه های قرآنی صدق می کند  . استاد می گوید : « اسامی این دستگاه ها بر اساس تناسب با صدای قاری از لحاظ طبقات صوتی فرق دارد . بنابر این قاری کسی است که بتواند پس از شناخت خوب و دقیق دستگاه ها آن ها را به نحوی صحیح وحکیمانه در جای خود ارائه نماید و این طبیعتاً به وضعیت روحی افراد بستگی دارد . اجرای این دستگاه ها باید به گونه ای باشد که اگر قاری در یک دستگاه معینی به تلاوت پرداخت مستمع خسته نشود و حتی اشتیاق آن داشته باشد که یک بار دیگر بدان گوش فرا دهد . چنین امری طبیعتاً مستلزم تلاش و وقت زیادی است . باید به گونه ای عمل کرد که قاری وضعیت خود را سنجیده و سپس مطابق با آن در طبقات بالا به تلاوت بپردازد . قاری باید چنان تلاوت کند که اگر در یک دستگاه به تلاوت بپردازد تنوع و نظم خاص را در آن دستگاه رعایت کند » . استاد اضافه می کند : « مجموع آن دستگاه ها ۸ دستگاه می باشد و چنانچه قاری قرآن ۳ تا ۴ دستگاه را در یک تلاوت پیاده کند مکفی است . چنانچه با دستگاهی تلاوت خود را آغاز می کنیم بهتر است با همان دستگاه نیز به پایان رسانیم تا آنکه تناسب در تلاوت رعایت شود » . ایشان در ادامه سخنان خود پیرامون مهارت اساتید مصر در زمینه موسیقی قرآن می گوید : « اکثر آنها دستگاه های موسیقی را به خوبی می دانند و تواشیح تاثیر بسیار در موسیقی دارد. امثال شیخ احمد نداء شیخ طه الفشنی مهارت بسیار در موسیقی دارند . همچنین استاد فقید شیخ مصطفی اسماعیل در این زمینه استاد بودند » . وی می گوید قرآن کریم در تمام دنیا دارای اهمیت و ارزش خاصی است . ایشان به کشورهای اروپایی از جمله ایرلند شمالی و جنوبی لندن و کشورهای دیگر مسافرت کرده اند . و در سال ۱۳۶۸ به همراه استاد راغب مصطفی غلوش برای اولین بار به ایران مسافرت کرده در شهرهای مختلفی به تلاوت پرداختند . در سال ۶۹ استاد مجدداً به ایران مسافرت کردند و او همواره از عشق وعلاقه وافر مردم ایران به قرآن یاد می کند . ایشان می گویند : عزیزان ایرانی درست به همان دستگاهی که قاری تلاوت می کند به همان دستگاه وی را مورد تشویق قرار می دهند و این از مواردی است که در کشورهای دیگر به چشم نمی خورد . استاد همواره از خاطرات سفر خود به ایران به عنوان بهترین خاطرات زندگی خویش یاد می کند .

محمد احمد بسیونی ( مصاحبه )
س۱- استاد؛با عرض سلام و خوش آمد خدمت شما،خواهش می کنم خودتان را بطور کامل معرفی فرمایید ضمن اینکه خواهید فرمود که چند سال دارید و شغل شما چیست؟
ج:بسم الله الرحمان الرحیم- اسم من محمد احمد بسیونی و قاری مصر هستم که در صدا و سیمای کشور مصر،قرآن تلاوت می کنم و در حدود چهل سال دارم.
س۲- استاد،بفرمایید در چه سالی شروع به تلاوت و حفظ قرآن کریم نمودید و در چه سنی بودید که وارد رادیو و تلویزیون شدید؟ ج:در واقع،پدر بنده که حافظ قرآن و دارای صدای زیبایی می باشد با پیشنهاد یکی از دوستانش مرا از کوچکی به محافل قرائت قرآن می برد و بنده قرآن را تحت نظارت و رعایت پدرم حفظ نمودم در حالی که ۱۰ سال بیشتر نداشتم و مرا به دانشگاه الازهر وارد کرد تا اینکه بنده تا سطح لیسانس در آنجا درس خواندم و این سطح در مصر به عنوان یک سطح عالی به شمار می رود یعنی در واقع بنده فارغ التحصیل از دانشکده اصول دین در دانشگاه الازهر می باشم . زمانی که تلاوت قرآن را شروع نمودم ۱۲ سال سن داشتم و همینطور مراحل بالاتر را به همراه پدر خود و اساتید محترم و فاضل خویش طی می نمودم تا اینکه وارد صدا و سیمای کشور مصر شدم ؛ و در این مقطع بنده ۲۴سال سن داشتم  یعنی در حدود ۱۶ سال پیش . و هم اکنون مدرس علوم دینی در دانشگاه الازهر مصر و قاری قرآن می باشم و در واقع حدود ۱۳سال است که در دانشگاه الازهر در علومی که در دانشگاه وجود دارد تدریس می کنم .
س۳ـبفرمایید نظر شما راجع به تلاوت قاریان ایرانی چگونه است ؟ چنانچه پیشنهاد خاصی دارید در این زمینه خواهش می کنم که بفرمایید .
ج: حقیقت مطلب این است که هنگامی که تلائت قرآن قاریان ایرانی را استماع می کنم بسیار خرسند و خوشحال می شوم بخصوص که بسیار علاقه می ورزند نسبت به تلاوت قرآن و نیز قریان و اساتید قرآن کریم به ویژه اساتید معروف مصری که مرحوم شده اند مانند استاد شیخ مصطفی اسماعیل . و نیز بسیار خرسند گشته ام هنگامی که متوجه شدم بسیاری از قاریان ایرانی از شیخ مصطفی اسماعیل تقلید می کنند . واقعااو استادی بزرگ بود و ایشان موهبتی بود که خداوند متعال برای ما عطا کرده بود و ما و بسیاری از قراء از ایشان بسیاراستفاده می نمودیم ایشان دارای صوتی نیکو و فن بدیع و جالبی در دستگاه های موسیقی و تلفظ و ادائی عالی بود . اما نکاتی درباره عزیزان قاری ایرانی به نظر می رسد و آن اینکه این عزیزان اکثرشان از روی قرآن تلاوت می کنند و حال آنکه لازم است قرآن را حفظ نمایند و مسئله حفظ قرآن برای این عزیزان لازم است . امیدوارم در ملاقات بعدی و سفربعدی چنانچه به جمهوری اسلامی ایران سفری داشته باشم تلاوت ایشان را از حفظ ملاحظه نمایم . از خداوند متعال می خواهم ایشان را در حفظ قرآن کریم یاری بخشد و تلاوت آنها را از حفظ و ذهن قرار دهد . و دیگر اینکه باید بگویم : البته این سؤال را بشیتر از بنده داشتند آن چیزی که در تحسین صدای آدمی تاثیر می گذارد روی حفظ و نگهداری از صدا و صوت است اینکه سرما نخورد و پرهیز کند از چیزهایی که برای صدا مضراست مثل چیزهایی که بسیار گرم است و بسیار سرد مانند نوشابه سرد در روزهای گرم تابستان منتقل شدن از یک مکان گرم به مکان سرد به طور ناگهانی که البته بنده این اواخر دچار سرماخوردگی شدم     و موجب ناراحتی بنده شد بدین جهت نتوانستم بسیار استفاده برسانم . و در ایران اسلامی بسیار از زیارت رهبر معظم انقلاب حضرت ایهالله خامنه ای خوشحال شدم و با وجود ایشان در آن حسینیه فیالواقع بنده احساس می کردم ملائکه سماء در حال چرخش و گردش هستند . و این رهبری که مردم او را دوست دارند و بنده ایشان را از جان ودل دوست می دارم و اهل قرآن همگی او را دوست دارند ودر آن مجلس روحانی که ایشان حضور داشتند تابحال در هیچ جا ندیدم امیدوارم موفق باشند و خداوند سلامتی و عافیت به ایشان عنایت فرمایند .
س۴ـاستاد نظر خودتان پیرامون این شوق و احساسات پر شور مردم نسبت به قرائت رآن بخصوص در شهرهای تهران ؛قم و مشهد مقدس را بفرمایید چگونه بوده است ؟و آیا شما چنین جمعیتی با چنین علاقه ای نسبت به قرآن در دیگر کشورهایی که به آنجا سفر کردید سراغ دارید یا خیر؟
ج:در واقع قرآن کریم در تمام دنیا دارای اهمیت و ارزش خاصی است،بنده به اروپا سفر نموده ام بخصوص به لندن رفتم و نیز به ایرلند شمالی و جنوبی و اماکن دیگر این مطلب وجود دارد که هیچ جا مثل ایران این احساس حماسی و شور و شوق خاص وجود ندارد نسبت به قرآن کریم.بخصوص این نکته جالب است که عزیزان ایرانی به همان دستگاهی که قاری تلاوت می کند به همان دستگاه او را مورد تشویق قرار میدهند و این از مواردی است که در کشورهای دیگر به چشم نمی خورد.
س۵- استاد،اشاره ای داشتید در مورد موسیقی و آیا در تلاوت قرآن بهتر است موسیقی مورد استفاده قرار گیرد و شما بیشتر در تلاوت خویش از چه دستگاهی استفاده می کنید؟
ج:لازم است بدانیم که آهنگ و موسیقی قرآن کریم منحصر به فرد است و با آهنگ و موسیقی و آواز بسیاری دارد و لذا جهت هر دستگاهی منزلتی هست مختص به خود و معانی قرآن.و لذا معمولاً در آیات وعید دستگاه صبا مناسب است زیرا این دستگاه با حزن تناسب دارد و این حزن باعث می شود مستمع در صورتی که گناه کار باشد از خوف خدا و عذاب و ملاقات با خدا بگرید.یعنی بین آهنگ قرآن و معانی آن هماهنگی ایجاد نماید و این مسئله درباره تمام دستگاههای موسیقی صدق می کند.اما اینجانب بحمدالله در تلاوتهای خودم،قریب به تمام دستگاهها را که با صدای بنده تناسب دارد مورد توجه قرار می دهم و این مطلب را تمام قراء و اساتید فن تجوید اذعان دارند.و بنده از برخی از عزیزانی که در فن موسیقی استاد هستند این دستگاهها را آموخته و اسامی این دستگاهها را  و اینکه چگونه با صدای من تناسب دارند و طبقات صوتی فرق دارند و لذا قاری متحبر کسی است که این دستگاهها را خوب بشناسد و صحیح و حکیمانه هر کدام را در جای خود ارائه نماید . و این طبیعتاً به وضعیت روحی و مزاجی افراد بستگی دارد و ارائه این دستگاهها باید به گونه ای نباشد که اگر مثلاً قاری در یک دستگاه معینی تلاوت کرد،مستمع خسته شده و نخواهد حتی یک بار یگر بدان گوش دهد،و این طبیعتاً وقت زیادی را از برادران قاری ایرانی خواهد گرفت.به عنوان نمونه،ما مواردی از برادران قاری ایرانی مشاهده نموده ایم که وضعیت حنجره وی با دستگاهی که ارائه میداد تناسب نداشت یعنی بیش از حد از نظر صوتی بالا رفته بود . و لذا حتماً لازم است شخص قاری،استعداد خود را در ارتباط با قوت و قدرت صدا و حنجره خود بسنجد و سپس مطابق با آن وارد طبقات بالای صوتی شود.و بنده سعی می کنم این دستگاهها را به گونه ای ارائه کنم که اگر یک ساعت تمام مستمع،صدای مرا بشنود،خسته و آزرده نشود و این از فوائد موسیقی قرآن است و لذا ممکن است بنده نیم ساعت در یک دستگاه بخوانم اما خسته کننده نباشد به جهت اینکه ایجاد تنوع و نظم خاصی می کنم . مجموع این دستگاهها ۸ تا است چنانچه قاری قرآن ۳ یا ۴ دستگاه را در تلاوت پیاده کند،مکفی است؛غالباً چنانچه تلاوت کننده با دستگاهی شروع نماید بهتر است با همان دستگاه خاتمه دهد و علمای موسیقی اینگونه می گویند که تناسب حفظ گردد.
س۶- آیا قاریان مصری،دستگاههای موسیقی را خوب می دانند؟
ج:اکثریت آنها می دانند،و تواشیح تاثیر بسیاری در موسیقی دارد و امثال شیخ احمد نداء و شیخ طه الفشنی مهارت زیادی در موسیقی دارندو همچنین استاد بزرگ شیخ مصطفی اسماعیل استاد بود در دستگاههای موسیقی؛و ایشان بسیار می شنید صدای کسانی را که تواشیح می خواندند و از قدماء و کسانی که دستگاههای موسیقی را خوب آموخته بودند .
س۷- با تشکر از شما استاد بسیونی،در پایان اگر پیامی دارید بفرمایید .
ج:آرزوی سعادت و توفیق به برکت قرآن کریم برای شما و تمام ملت عزیز ایران دارم،انشاءالله در فردوس برین با یکدیگر ملاقات نماییم و تشکر می کنم از اساتید ایرانی و مسئولین رادیو قرآن که در تهیه برنامه زحمت زیادی می کشند و آرزوی سعادتمندی برای آنها دارم.


دو شنبه 5 اسفند 1392برچسب:, :: 8:30 ::  نويسنده : گلستانی       
در روستای کریم ایشان مابین شهرستان کلاله و مراوه تپه حوزه ی علمیه ی قدیمی با بنای منحصر بفرد و باستانی وجود دارد که افراد کمی از وجود آن اطلاع داشته و از آن دیدن کرده اند. این بنای باشکوه و باستانی که با مساعدت مالی خلیفه ی عثمانی و توسط معماری از آن کشور ساخته شده است در روزگاران گذشته محل آموزش علوم دینی برای مردم منطقه بوده است و پس از وفات بانی آن برای سالهای متمادی متروک و بلا استفاده مانده تا اینکه در سالیان اخیر به همت فرزندان و نوادگان حضرت سید قلیچ ایشان دوباره مرمت گشته و هم اکنون نیز کلاس های دروس علوم دینی دایر بوده ، طلبه هایی در آن مشغول فراگیری علوم دینی هستند.

 

نوروز امسال (92) فرصتی دست داد تا از این مکان باشکوه دیدن کنم و تصاویری را تهیه نمودم تا بلکه باعث آشنایی مردم منطقه و  هم وطنانم با این مکان باستانی بشوم . پیشنهاد می کنم حتما از این بنای باستانی و باشکوه در روستای کریم ایشان در مسیر جاده ی کلاله به مراوه تپه دیدن کنید.



دو شنبه 5 اسفند 1392برچسب:, :: 8:19 ::  نويسنده : گلستانی       
فتواي اخير مقام رهبري آبي بر روي آتش بود

خبرگزاري فارس: مدير و مدرس حوزه علميه سعديه شهرستان كلاله استان گلستان گفت: فتواي اخير مقام معظم رهبري در خصوص عدم توهين به مقدسات اهل تسنن آبي بر روي آتش بود.

خبرگزاری فارس: فتواي اخير مقام رهبري آبي بر روي آتش بود

طه آخوند فروزش در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار اعزامي خبرگزاري فارس به مدينه منوره گفت: هر مذهبي، مقدساتي دارد كه ريشه آن مذهب هستند، اگر به آنها توهين شود مشكلاتي پيش مي آيد كه شايد كنترل آن مشكل باشد.وي گفت: متاسفانه در مذاهب گوناگون افراد فريب خورده و تندرويي وجود دارند كه دانسته و يا ندانسته با اقداماتشان در راستاي اختلاف افكني گام بر مي دارند.وي افزود: توهين به يكي از همسران پيامبر از اين نوع بود كه خوشبختانه رهبر معظم انقلاب با فتوايي كه صادر كردند آبي بر روي آتش ريخته شد.مدير و مدرس حوزه علميه سعديه شهرستان كلاله در اين خصوص افزود: اهل تسنن از اين اقدام به جا و صحيح حضرت آيت الله خامنه اي كمال تشكر و قدرداني را دارند كه جلوي ايجاد فتنه جديدي را گرفتند.وي در ادامه با اشاره به موسم حج گفت: حج فريضه اي الهي و يكي از اركان اسلام است كه اشكالي ظاهري و باطني دارد.وي افزود: آنچه در اين فريضه مهم است دقت نظر در روح و فلسفه حج است هر چند اعمال ظاهري آن نيز مهم بوده و بايد در آن دقت شود.وي خاطرنشان ساخت: مسلمانان بايد در موسم حج به راز و حكمت آن بپردازند و آن چيزي نيست جز وحدت و اتحاد مسلمانان.فروزش از حج به عنوان يك كنگره بين المللي ياد كرد و گفت: خداوند مسلمانان را به نماز فراخوانده است كه طي پنج نوبت در روز اقامه مي شود.وي در اين زمينه گفت: همين نماز هفته اي يك بار در روز جمعه به عنوان نماز جمعه برپا مي شود و هدف از آن نزديك تر شدن مسلمانان يك منطقه به يكديگر است.وي گفت: همين تجمع در اعيادي مثل عيد قربان و عيد فطر نمودي بيشتر پيدا مي كند و در اين فرائض نيز خداوند به دنبال اتحاد بيشتر مسلمانان است.مدير و مدرس حوزه علميه سعديه شهرستان كلاله خاطر نشان ساخت: در طول سال نيز خداوند يك بار مسلمانان را به موسم حج دعوت مي كند تا با پرستش او و شهادت به يگانگي خداوند وحدت خود را در سطح بين المللي به نمايش بگذارند.فروزش موسم حج را يك فرصت طلايي براي وحدت مسلمانان ذكر كرد و گفت: مسلمانان بايد با هوشياري از اين فرصت بي نظير و طلايي نهايت استفاده را در خصوص وحدت و حل مشكلات جهان اسلام ببرند.وي همچنين با اشاره به آتش زدن قرآن توسط يك كشيش آمريكايي گفت: قطعا اين جسارت اولين توهين و آخرين آن نبوده و نخواهد بود، مسلمانان بايد از اين اقدام دشمن آگاه شوند كه دشمنان چقدر نسبت به اسلام كينه دارند كه حاضرند به مقدس ترين كتاب آسماني توهين كنند.مدير و مدرس حوزه علميه سعديه شهرستان كلاله در اين زمينه افزود: اما آنچه خداوند خواست برخلاف شيطنت دشمنان، مسلمانان در سراسر جهان به صحنه آمده و اين عمل ننگين را محكوم كردند و همين مسئله باعث وحدت آنان شد.وي در خاتمه از نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني به خاطر انتشار نشريه زائر ويژه اهل تسنن در موسم حج تقدير تشکر کرد

                                                                       منبع : خبرگزاری فارس



دو شنبه 5 اسفند 1392برچسب:, :: 7:35 ::  نويسنده : گلستانی       

مسجد الحرام و شهر مکه از نمایی متفاوت



یک شنبه 4 اسفند 1392برچسب:, :: 17:40 ::  نويسنده : گلستانی       

مشکلات و معضلات سرقت در کلان شهرها، همه منبعث از بیکاری است

 

مولانا محمد حسین گرگیج در بخشی از خطبه های جمعه(۲ اسفند ۱۳۹۲) با اشاره به اظهارات آقای رادان(جانشین فرماندهی نیروی انتظامی ایران) نسبت به افزایش سرقت در کلان شهرها و افزایش مشکلات اقتصادی مردم گفت: دزدی ها و سرقت هایی که امروز انجام می گیرند دلیلشان مشکلات مردم هستند و وجود این معضلات منبعث از بیکاری است.gorgij

وی با بیان اینکه دزدی و سرقت در هیچ شرایطی جایز نیست افزود: انسان هر مشکلی داشته باشد دزدی کردن برایش جایز نیست و شریعت دزدی را به آن شخص اجازه نمی دهد.ما دزدی سارقان را توجیه نمی کنیم وهیچ توجیهی برای دزدی وجود ندارد بلکه اشاره ما به مشکلات جامعه و رفع آن ها است.

مولانا گرگیج در ادامه خطاب به مسئولین امر نسبت به این معضل هشدار داد و گفت: مسئولین کشور مشکلات جامعه را برطرف کنند تا ما شاهد دزدی و دیگر مسایل نباشیم.فقر و فحشاء امروز با هم عجین شده اند و وقتی که فقر بیاید فحشا هم به دنبالش می آید.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر با بیان اینکه همه مشکلات جامعه امروز از بیکاری است خاطر نشان کرد: اگر امروز دزدی،خودفروشی،کلاهبرداری،اعتیاد و سایر معضلات در جامعه ما وجود دارد سر منشاء همه این معضلات درمشکلات اقتصادی خلاصه می شود که مردم به این سمت روی آورده اند.اگر جوان ما کار داشته باشد شب نشینی نمی کند تا معتاد شود و یا چاقوکشی کند

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش افزود: اگر امروز در جامعه ما اعتیاد افزایش یافته علت آن مشکلات اقتصادی مردم است که جوانان را به این سمت سوق می دهد وبعضی ها می گویند معتادان بیمار هستند بلکه این چنین نیست معتادان بیکارهستند و علت اعتیاد آن ها بیکاری می باشد.

مولانا در ادامه همه مشکلات را ناشی از اوضاع بد اقتصادی جامعه خواند واظهار داشت:همانطور که آقای رادان(جانشین فرماندهی نیروی انتظامی ایران)   اشاره کردند  مشکلات اقتصادی باعث افزایش سرقت در کلان شهرها است ولی نظر بنده این است که نه تنها دزدی، بلکه تمام مشکلات جامعه اعم از طلاق،زورگیری،فحشا و سایر منکرات همه منبعث از بیکاری است پس مسئولین امر به فکر حل این معضل باشند و برای رفع مشکلات جامعه و مردم تلاش کنند.

فرانسه باید جوابگوی جنایات در آفریقای مرکزی باشد

امام جمعه اهل سنت آزادشهر در بخشی دیگر از خطبه های جمعه ( ۲ اسفند ۹۲) بار دیگر نسبت به نسل کشی مسلمانان در آفریقای مرکزی از این موضوع ،انتقاد کرد و عامل همه این جنایات را کشورهای غربی و بخصوص فرانسه دانستند.

مولانا گرگیج از سکوت سران کشورها ی اسلامی و رؤسای مجالس اسلامی در برخورد با چنین جنایاتی هشدار داد و گفت:  سران کشورهای اسلامی و رؤسای مجالس اسلامی باید هر چه سریعتر فکری به حال مسلمانان آفریقای مرکزی بکنند واگر شما نیروی جنگی برای نشان دادن واکنش از خود ندارید حدأقل اعتراضی به سازمان های بین المللی و حقوق بشری بکنید.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش ادامه داد: غربی ها از یک طرف مسیحیت و نصاری را مقدس جلوه می دهند ومی گویند در دین ما همه خوبی ها است و از آن طرف جنایت می کنند.و من از سران مسیحیت این سؤال را دارم که آیا  هفتاد میلیون انسان را که در جنگ های جهانی اول و دوم به قتل رساندید از خوبی آیین شما است و دین شما چنین اجازه ای را به شما داده است یا خود شما چنین جنایتکارانی هستید؟

ایشان در ادامه ضمن اشاره به جنایات آفریقای مرکزی گفت: در آفریقای مرکزی مسیحیان افراطی با گرزهای آهنین سراغ مسلمانان می روند و می گویند ما مغزهای مسلمانان را متلاشی می کنیم که یا باید کشته شوند و یا باید از اینجا فرار کنند وهمه این ها دسیسه های فرانسه است که بلا تشبیه، حیوانات جانی خود را رها کرده تا دست به چنین جنایاتی بزنند.

مولانا با بیان اینکه امروز غربی ها به بهانه مبارزه با تروریست، مسلمانان را قتل عام می کنند خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز می بینیم حربه کشورهای غربی و امریکا برای کشتن مسلمانان ،تروریست نامیدن مسلمانان است، آیا کسانی که هفتاد میلیون نفر را کشتند تروریست محسوب نمی شوند؟آیا کسانی که مسلمانان آفریقای مرکزی را نابود می کنند تروریست نیستند؟آیا این افراد، پیروحضرت مریم و عیسی مسیح (ع) هستند؟بلکه چنین نیست و آن ها جنایتکار هستند و به نام مسیحیت و مذهب جنایت می کنند.امروز جنایت های غرب را می بینیم که چه اندازه شده است و برای کوچکترین مسائلی کشتار راه می اندازند.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهردر ادامه اشاره جنایات کشورهای غربی و امریکا در کشورهای اسلامی خاطرنشان کرد: همانطور دیدیم در افغانستان و عراق چه جنایت هایی کردند و با بهانه مبارزه با تروریست،نه تنها کاری نکردند بلکه مشکلات را در این کشورها چند برابر کردند و امروز در سوریه می بینیم که چه کشتاری و چه فجایاعی به راه افتاده است و مسلمانان را به جان هم انداخته اند و نابود می کنند.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش اهداف دشمنان اسلام را درسه چیز خلاصه کرد و گفت:  روسیه از آن طرف سلاح های خود را صادر می کند و امریکا از طرف دیگر سلاح صادر می کند و مسلمانان را به جان هم انداخته اند که یکدیگر را بکشند.این ها ۳ هدف را دنبال می کنند اول نابودی مسلمانان، دوم کاربرد سلاح های خود و سوم سلاح های خود را بفروشند و جیب خود را پر کنند و هیچ کدام دلسوز مسلمانان نیستند بلکه همه جنایتکار هستند.

مولانا گرگیج ،فرانسه را عامل اصلی جنایات در آفریقای مرکزی خواند و افزود: همه مسلمانانی که در آفریقا کشته می شوند به علت پشتیبانی فرانسه از مسیحیان افراطی است و فرانسه باید جوابگوی این همه جنایات باشد.فرانسه  به بهانه سرکوب تروریست، جنایت می کند ونه تنها فرانسه بلکه همه غیر مسلمانان باید جوابگوی مسلمانان باشند و سران مسلمانان نباید این چنین بی تفاوت باشند و ساکت بمانند زیرا به گفته پیامبر اسلام(ص) ساکت از حق گویی، شیطان گنگ است وسران کشورهای اسلامی از سازمان های ذیربط و بین المللی باید تقاضای پیگیری این موضوع را داشته باشند تا جلوی این جنایات و جنایات کاران گرفته شود.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در پایان ضمن عرض تسلیت به خانواده های داغدار سقوط اتوبوس هفته گذشته در مسیرجاده هراز،از خداوند متعال طلب صبر برای بازماندگان و همچنین مغفرت برای جان باختگان این حادثه و شفای عاجل برای مصدومین نمودند.

                                                                                 منبع : سایت رسمی مولانا گرگیج



یک شنبه 4 اسفند 1392برچسب:, :: 16:45 ::  نويسنده : گلستانی       

DSC03317



یک شنبه 4 اسفند 1392برچسب:, :: 16:36 ::  نويسنده : گلستانی       

mulana yosuf



یک شنبه 4 اسفند 1392برچسب:, :: 16:14 ::  نويسنده : گلستانی       

آزاد اندیشی با شعار نمی شود!

 

IMG19322022_0آ

آنهایی که زنجیر می بندند به پای مردم ، که تاثیری روی عقلشان ندارند ولی به هر حال این یک کنایه است که عقل مردم را می خواهند دربند بکنند. آنها جنایت می کنند، نسبت به حق بشری و خواست خداوند. این حق مردم است آنهایی که می توانند وظیفه دارند استنباط کنند آنهایی که نمی توانند در احکامشان در مسائل عادی شان باید تقلید بکنند که خوب روشنه اما عقیده دیگر قابل تقلید نیست، آنجا فقط آدم می تواند خلافش را نگوید.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در سخنرانی بسیار صریح و انتقادی خود در مراسم جایزه کتاب سال نکات شفافی را درباره لزوم آزاد اندیشی دینی و پرهیز از سانسور و محاکمه عقاید افراد بیان کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، گزیده ای از متن و فیلم منتشر نشده ازاین سخنان در پی می آید:

عقل محور اصلی است و آزاداندیشی از آنجا معنا پیدا می کند و وظیفه می شود نه اینکه فقط یک حق. حق است وظیفه هم هست ما باید تلاش کنیم خودمان را با واقعیت به حق برسانیم که این بسیار مهم است.

آنهایی که زنجیر می بندند به پای مردم ، که تاثیری روی عقلشان ندارند ولی به هر حال این یک کنایه است که عقل مردم را می خواهند دربند بکنند. آنها جنایت می کنند، نسبت به حق بشری و خواست خداوند. این حق مردم است که تفکر کنند به خصوص دانشمندان و صاحبان دانش که قدری مسئولیت آنها بالاتر است.

خوب در این فضایی که عرض کردم حالا کسانی پیدا بشوند که به خودشان اجازه بدهند و حق مردم را سلب بکنند و بگویند شما تفکر نداشته باشید، حالا نمی توانند بگویند در قلبتان نباشد چون کسی نمی تواند روی قلب افراد اقدامی بکند!، اگر مردم بفهمند اینکه تفتیش عقاید حرام است و گناه است برای این که شما بخواهی فشار بیاوری تا بفهمی من چه می گویم چه فکر می کنم؟.

الان در بسیاری از برخوردهای پلیس ها و امنیتی ها حتی دادگاهها متاسفانه می روند به سراغ اینکه ببینند در قلب او چه می گذرد و تفکر او چه هست؟ خوب این از همان جرم های بسیار بزرگ است. شخص باید آزاد باشد تا بهتر فکر بکند و هیچ هم نگران نباشد که چی بدست آورده، با این وضع من فکر می کنم یکی از وظایف قطعی وزارت ارشاد با همین کلمه ارشاد بار سنگینی روی دوش می آید، باید وسائل آزاد اندیشی مردم را فراهم کند.

خوب ما به عنوان مسلمان در یک چهارچوبی آزاد اندیشی داریم وقتی از آن چهارچوب بیرون می رویم، مشکلاتی پیدا می کنید من هم الان روی آنها خیلی تاکید ندارم. آزاد اندیشی دینی برای ما حالا مسلمانها بالاخره در دین ما حجیت دارد، منابع مشخص دارد، یکی اش قرآن یکی روایات البته روایات صحیح که اون خیلی آسان نیست برای همه که روایت صحیح را پیدا کنند و مهمترینش عقل است، اجماع هم یک سند بزرگی است، با تعبیر به اینکه یک منبع مستقل یا وابسته است ولی به هر حال فقهای ما از اینها استفاده می کنند.

آنهایی که می توانند وظیفه دارند استنباط کنند آنهایی که نمی توانند در احکامشان در مسائل عادی شان باید تقلید بکنند که خوب روشنه اما عقیده دیگر قابل تقلید نیست، آنجا فقط آدم می تواند خلافش را نگوید. من فقط می خواهم بگویم که در جامعه ما مسلمانها به یک شکلی این اصل اسلامی جای خودش را باز بکند.

البته اگر دست و پای آزاد اندیشان را ببندیم، اگر قلم را بشکنیم اگر کتاب را سانسور کنیم این ها برخلاف نظام اسلامی است. ممکن است یک مصالحی گاهی ایجاب کند بعضی بحث ها مطرح نشود اینها بحث های دیگری است. انسان می تواند تحقیق کند لااقل مطمئن باشد تا تحقیقش، در خوانش است در دست خودش است و منتشر نشده ،آن کاملا آزاد است.

درست نیست که ما اگر کسی را برای یک مسئله ای متهم کردیم و به زندان بردیم بیاییم خانه و کتابخانه اش را بگردیم ببینیم آنجا چی نوشته و از این نوشته ها برای محکوم کردن استفاده بکنیم.

قطعا نمی شود توجیه دینی کرد، خوب تفکرش بوده که روی کاغذ آورده، حقش هم بوده، شماها همه حقتونه، باید ما هم این کار را بکنیم به هر حال عوامل مهمی برای تبادل افکار در اسلام تعبیر شده، ما مناظره ها را آلوده می کنیم به تعصباتی که آن تعصب ها آن مناظره ها را هم خراب می کند، این درست نیست.

مناظره هایی در گذشته بوده که خیلی سازنده بوده ، الان باید دو دانشمند در مقابل هم بنشینند و آزادانه و با اشتیاق افکارشان را مطرح بکنند، خوب آن یکی هم نقادی بکند، این یکی هم برعکس بگوید، قطعا به یک نتیجه ای خواهند رسید، انشا الله این فضا را سعی بکند وزارت ارشاد مخصوصا آقای جنتی که در نیمه راه الان هستند، حرکت مثبتی را انجام می دهند سال آینده بتوانیم نمونه کتاب های نیرومندتری در مسائل اساسی جامعه داشته باشیم.

 

                                                                    منبع : سنت آنلاین

 

 

 

 

 



یک شنبه 4 اسفند 1392برچسب:, :: 15:53 ::  نويسنده : گلستانی       

مساجد بزرگ جهان به روایت تصویر    

 
 
 مساجد بزرگ جهان به روایت تصویر
 
مسجدالحرام، مسجدالنبی(ص)، پادشاهی، استقلال، جهان  نما، حسن ثانی و ملک فیصل در میان ۱۰ مسجد بزرگ جهان قرار دارند.

 

به گزارش شفقنا افغانستان مساجد در کشورهای جهان،قطب دینی آن کشورها محسوب می شود. در این میان ده مسجد بزرگ جهان که برجسته هستند، معرفی می شوند.

 

مسجد الحرام در مکه مکرمه مسجد  الحرام از نخستین مساجد بزرگ جهان است که بیش از 400 هزار متر مربع مساحت  دارد که پیش بینی می شود مساحت این مسجد پس از توسعه افزایش یابد.

 

مسجد النبی(ص) در مدینه منوره مساحت  مسجد النبی(ص) به 165 هزار و 500 متر مربع می رسد و در قلب شهر مدینه  منوره به شمار می رود و این مسجدی است که پیامبر اکرم(ص) بنا کرده است و  نزدیک به 650 هزار نمازگزار ظرفیت دارد.

 

مسجد استقلال در اندونزی مساحت  مسجد استقلال 95 هزار متر مربع است و در جاکارتا واقع شده است و در چند  طبقه ساخته شده است. این مسجد برای 120 هزار نمازگزار ظرفیت دارد.

 

مسجد پادشاهی در پاکستان مساحت مسجد پادشاهی در پاکستان به 30 هزار متر مربع می رسد و یکی از آثار قدیمی این کشور محسوب می شود. این  مسجد برای حدود 110 هزار نمازگزار ظرفیت دارد و داخل مسجد را ده هزار نفر  توسعه داده اند و حیاط ان نیز برای صد هزار نمازگزار ظرفیت دارد.

 

مسجد حسن ثانی در مراکش مساحت  مسجد حسن ثانی به 90 هزار متر مربع می رسد و در دار البیضاء مراکش واقع  شده است و مناره اندلسی آن 210 متر ارتفاع دارد و یکی از بلندترین  ساختمانهای دینی جهان است و سال 1987 میلادی در زمان حسن ثانی ساخته شده  است و برای 105 هزار نمازگزار ظرفیت دارد.

 

مسجد ملک فیصل در پاکستان مساحت  مسجد ملک فیصل به 43 هزار متر مربع می رسد و در اسلام آباد پاکستان واقع  شده است و یکی از آثار دینی شهر اسلام آباد محسوب می شود و سال 1976 میلادی  به مبلغ 120 میلیون دلار ساخته شده است. این مسجد برای 100 هزار نمازگزار  ظرفیت دارد.

 

مسجدجامع در هند مسجد  جامع هند با نام « جهان نما» از مساجد بزرگ جهان است که برای 85 هزار  نمازگزار ظرفیت دارد و شاه جیهان در تاج محل آن را تاسیس کرده است. مساحت مسجد را تا ده هزار نفر از داخل توسعه داده اند و برای 75 هزار نفر حیاط مسجد ظرفیت دارد.

 


مسجد شیخ زاید در امارات مسجد  شیخ زاید معروف به مسجد کبیر در مساحت 22 هزار متر مربع است و در ابوظبی  واقع شده است. این مسجد برای 40 هزار نمازگزار ظرفیت دارد.

 

 

مسجد بیت المکرم در بنگلادش مسجد جامع بیت المکرم در قلب داکا واقع شده است و برای حدود 40 هزار نمازگزار ظرفیت دارد و معماری آن شبیه به کعبه است.



شنبه 3 اسفند 1392برچسب:, :: 7:44 ::  نويسنده : گلستانی