درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کتاب های احمدگلستانی و آدرس ahmadgolestani.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 23
بازدید دیروز : 10
بازدید هفته : 51
بازدید ماه : 51
بازدید کل : 3210
تعداد مطالب : 145
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

کتاب های احمدگلستانی
تالیفات

جشن  فارغ التحصیلی طلاب حوزه علمیه مدینة العلوم خاش، روز پنج شنبه، ۱۴  فروردین ۱۳۹۳، ساعت ۴ بعدازظهر در مسجد جامع الخلیل خاش، با حضور گسترده  علما و اقشار مختلف مردم برگزار گردید.

بخش اول:

حافظ عبدالرحمن حسین بر

نخستین  سخنرانی این مراسم معنوی، حافظ عبدالرحمن حسین بر، مدیریت مدرسه فاطمة  الزهراء خاش بود. ایشان سخنان خویش را با استناد از آیه ی کریمه ی وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِکَ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا نُوحِی إِلَیْهِ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدُونِ [الأنبیاء/۲۵]  آغاز کرد و در ادامه افزود: اگر ما توحید را قبول کنیم در این دنیا و آخرت  باعزت می شویم. رسول الله (ص) فرمود: هر کسی که به حالت شرک از دنیا برود،  جهنمی است؛ پس با خداوند متعال کسی را شریک نگردانید؛ زیرا بزرگترین گناه  شرک به خداوند متعال است. فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا [الجن/۱۸]؛
هیچ کس را صدا نزنید مگر الله را و اگر کمک می خواهید، از خداوند بخواهید…
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: هیچ بنده ای نیست که کلمه لا اله الا الله را بخواند و به بهشت داخل نشود.
سپس سرودی توسط گروه سرود حسان بن ثابت با این مطلع اجرا گردید:
پادشاها جرم ما را درگذر             ما گنه کاریم و تو آمرزگار
مولانا عبدالقدوس رودینی
سپس  از حضرت مولانا عبدالقدوس رودینی، نائب امام جمعه کلاله استان گلستان دعوت  به عمل آمد تا جهت ایراد سخن به جایگاه تشریف بیاورد.ایشان سخنان گهربار  خویش را با استناد از آیه ی کریمه ی إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ [الرعد/۱۱]  آغاز نمود و اظهار داشت:اوضاع و احوال خودتان را تغییر دهید؛ ما اگر در  طول تاریخ بشریت بنگریم می بینیم که توحید ندا می زند که ای بشر! خداوند  یکی است.
در  راه توحید مصایب و مشکلات بسیاری می آید؛ انبیاء با آبرو و مال و جان خویش  در میدان توحید آمدند؛ آنها به بدترین و پست ترین اوصاف خطاب شدند و با  مادر مومنان عایشه صدیقه (رض) دشمنی کردند؛ آنها با رسول الله (ص) نیز  دشمنی داشتند. اراده چیزی است که امور را تغییر می دهد. تعداد صحابه بسیار  کم بود، ولی دنیا را دگرگون کردند. ولی امروزه می بینیم هرجا مسلمان کشی و  برادر کشی است.
إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا.  ما مسلمانان فقط شعار می دهیم، ولی می بینیم در زمان حضرت رسول الله (ص)  تعداد مسلمانان اندک است ولی باز هم اثرات زیادی بر اجتماع گذاشتند.حضرت  شیخ الاسلام فرمودند: هر کس که توبه نکند، بی غیرت است. حضرت نوح به قوم  خویش عرض کردند: اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا [نوح/۱۰].  سیدنا عمر (رض) فرمودند: خود را مورد حساب قرار دهید، قبل از این که  محاسبه شوید! آیا عامه ی مردم، قشر علماء و طلاب نباید خودشان را مورد  محاسبه قرار دهند.
زمانی  که فرزند آدم، به الله تعالی فحش می دهد و توهین می کند، ما چه می گوییم:  زمانه بد است! زمانه بد نیست، زمانه دست الله است سال و ماه ها را خداوند  می گرداند زمستان وتابستان و سرما و گرما با خود زمانه می چرخد …
شخصی  باغی داشت و این شخص، سه فرزند داشت؛ قبل از مرگ به فرزندانش گفت: از میوه  های باغ، به فقراء بدهید، همان طور که قبلا خود من انجام می دادم. بعد از  مرگ این شخص، آن سه فرزند آن فقراء را در باغ نگذاشتند، آن ها فکر کردند که  باغ عوض شده است لیکن آن باغ عوض نشده بود و تغییر نکرده بود….
(إن الله لایغیر ما بقوم….)
مگر  کفار چه کردند؟ آنها تهاجم فرهنگی کردند که شما بروید و در میان مسلمانان  مواد مخدر و.. را رواج دهید. چرا ما مسلمانان به فکر مسلمانان دیگر نیستیم،  آیا وقتی عذاب می اید تر و خشک می داند؟ هرگز! بلکه باید ما رجوع الی الله  داشته باشیم.
ادامه ی بخش نخست مراسم، بعد از نماز مغرب پی گرفته شد و در ابتدا، سرودی توسط گروه سرود فاروق اعظم با مطلع زیر اجرا گردید:
عمر ای نازنین قلب امت                          عمر ای وارث قرآن و سنت
مولانا دوست محمد
سپس از مولانا دوست محمد امام جمعه و مدیر مدرسه دارالعلوم رحمانیه نصیر آباد سرباز دعوت به عمل آمد تا جهت ایراد سخن تشریف بیاورند.
ایشان سخنان خویش را به استناد از ایه ی کریمه ی هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ [الزمر/۹] و حدیث «خیرکم من تعلم القرآن وعلمه» آغاز نمودند.
ایشان  در ابتدای سخنان خویش فرمودند: کاروان علم امروز از بلوچستان در حال گذر  است زمانی مرکز علم در بخارا، بغداد، اصفهان، شیراز و نیشابور بود.
ایشان  در توضیح آیه فرمودند: خداوند متعال درباره ی مقام علم به صورت استفهام می  فرمایند: آیا برابرند کسانی که علم دارند و آن کسانی که علم ندارند؟ امروز  نیاز دارد که ما به مدارس توجه بیشتری داشته باشیم. و آنچنان که مشروبات  الکلی و یک زن بی حجاب بر امت اسلام تاثیر دارد، بمب های اتمی اثر ندارد.
بهترین  شما به مال و پست و مقام نیست؛ بلکه بهترین شما به مانوس بودن به قرآن  بستگی دارد؛ پس قرآن را یاد بگیرید و به دیگران یاد بدهید. امروز جهان  اسلام نیاز دارد که به طرف قرآن متوجه شود و نیاز دارد که به قرآن چنگ بزند  و چیزی که سبب شد مقام صحابه بالا برود، عمل کردن آنها بر قرآن مجید بود.  این قران است که به ما سروری و سالاری می بخشد.
در ادامه سرودی بلوچی توسط ایوب پادیار اجرا گردید، با مطلع زیر:
هست دل ءُ جگر منی بریان محمدین                          اولاد و جان منی قربان محمدین
مولانا عبدالستار حسین زهی
سخنران  بعدی، مولانا عبدالستار حسین زهی امام جمعه مسجد حنفاء و مدرس حوزه علمیه  مخزن العلوم خاش بود. ایشان در ابتدای سخنرانی خویش فرمود: درود و سلام می  فرستیم بر محمد رسول الله (ص)، ابرمردی که امت را به تفاهم و محبت و دانستن  ارزش یکدیگر دعوت داد.
در  حدیثی آمده است: «المسلم من سلم المسلمون من لسانه و یده»؛ اگر ما پایبند  سخنان رسول اکرم (ص) باشیم هیچ گونه دغدغه ای برای گرفتن حقوقی از مسئولین  نخواهیم داشت.
وی با تاکید به صداقت در گفتار و عمل به سنت های گهربار نبی اکرم(ص)، آسیب های زبان و دروغ گفتن و تجسس را تشریح نمود.
حضرت  امام بخاری برای جمع آوری حدیث تشریف برده بودند و شخصی را دیدند که به  حیوانی دروغ می گوید، امام بخاری گفت: من آمده ام که از شما حدیث یاد  بگیرم، اما زمانی که شما به حیوان دروغ می گویی، این صلاحیت را در شما نمی  بینم که حدیث را از شما روایت کنم.
مرد نسبت به زن و فرزند نسبت به پدر و امام نسبت به مقتدی هایش و مسئولین با رعیت باید راستگو باشند.
مولانا عبدالرشید شهنوازی
سخنران  بعدی مولانا عبدالرشید شهنوازی، امام جمعه مسجد طوبی اسلام آباد و ناظم  حوزه علمیه دارالهدی اسماعیل آباد خاش بود. ایشان سخنان خویش را با آیه ی  کریمه ی یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آَمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ [المجادلة/۱۱]  آغاز نمود و در بیانات خویش، جایگاه علم و فراگیری آن را برای رسیدن به  کامیابی و نجات از گمراهی مهم و ارزشمند توصیف کرد. وهمچنین از شاگردان  مکتب نبوت من جمله حضرت معاویه (رض) و خدمات ایشان در راستای علم و دانش  مردم یاد نمودند و یادی از شیخ القرآن مولانا عبدالغنی جاجروی (رح) _ که  یکی از خادمین علم و علماء بود که از جهت انس با قرآن در واپسین لحظات عمر  خویش با قرائت قرآن این دار فانی را وداع گفتند_ نیز نمودند که امروزه  شاگردان ایشان در راستای علم و دانش به جامعه بشریت خدمت می کنند.
مولانا عبدالقادر شهنوازی
مولانا عبدالقادر شهنوازی امام جمعه مسجد مدنی و از علماء شهرستان خاش سخنران بعدی این مراسم معنوی بود.
ایشان  فرمود: زنان و مردان امت اسلام در نزد خداوند و رسولش دارای جایگاه و  شرایط خاصی هستند که زنان امت گوهر ناب بوده و باید به مقام و منزلت آنها  اهمیت خاصی داده شود که مهم ترین مسأله در این زمینه حجاب و پوشش اسلامی  بوده که از واجبات ودارای جایگاه مهم و ارزشمندی در جامعه است و درکنار  مسایل نماز و …، از جایگاه ممتازی در اسلام برخوردار می باشد.
قرآن کریم می فرماید: ای محمد (ص) به ازواج مطهرات و دختران خود و زنان مومنان بگویید به مسئله ی حجاب توجه کنند.
همسران  پیامبر به عنوان مادران امت، برای زنان مسلمان الگوی برجسته به شمار می  روند و در همین راستا باید زنان و دختران و مادران مسلمانان از امهات  المومنین پیروی نمایند.
زینت،  خوبی، عفت، و پاکی زن در حجاب می باشد و این موضوع بسیار مهم باید در  اولویت بانوان امت اسلام باشد تا در قیامت جواب قانع کننده ای در پیشگاه  خداوند متعال داشته باشند.
سپس  شیخ القرآن مولانا عثمان مدیریت محترم حوزه علمیه مدینة العلوم و امام  جمعه مسجد جامع الخلیل خاش ضمن عرض خیر مقدم به کلیه میهمانان، از جمله  مسئولین، علماء و اقشار جامعه که از شهرهای مختلف استان تشریف آورده بودند،  فرمود: قدردانی از جایگاه علم و علماء و اهمیت دادن به بیداری اسلامی باید  مورد توجه و اولویت همه اقشار باشد و در نشست امروز و فردا علماء و  مسئولان ضمن ملاقات با مردم خوب منطقه افراد را از بیانات زیبا وشیوای خویش  سیراب می کنند.
مولانا عبیدالله
مولانا  عبیدالله در بیانات ارزشمند خود مسایل و موضوعات بسیار مهمی مانند: شرک،  قتل نفس، ربا خواری، زنا، خوردن مال یتیم و تهمت زدن، سحر و جادو، از  گناهان کبیره ای بود که در برخی روایات از عمل قتل و ریختن خون ناحق بدتر  است که متاسفانه بسیاری از افراد فریب ساحران را می خورند.
وی  در ادامه از این که در پیام های ارسالی به مردم مسئله ای به نام شهادت بی  بی فاطمة (رض) بیان می گردد، که این مسأله از نگاه اهل سنت والجماعت مردود  می باشد، ابراز گلایه نمود و بر ضرورت حفظ وحدت و احترام به حقوق شرعی اهل  سنت تاکید کرد.

بخش دوم:

این  بخش از مراسم دانش آموختگی طلاب که بخش نخست آن روز قبل برگزار شده بود،  با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط قاری: حافظ سلیمان انجیرانی کوه ونی آغاز  گردید.

مولانا محمدعمر ملازهی

نخستین  سخنران این بخش از مراسم، مولانا محمد عمر ملازهی مدرس دارالعلوم حقانیه  نصیرآباد سرباز بود که در ابتدای سخنانش یادآور شد: ترس از خداوند متعال در  تمام مراحل زندگی انسان را از معصیت دور می کند و به درجه حسنات … می  افزاید.

رسول اکرم (ص) و صحابه همانند: شمع و پروانه بودند و با زندگی و ترس از خداوند خود را محبوب بارگاه الهی ساختند

زنان  در جامعه امروز طغیان کرده و دچار عصیان گردیده اند که این موضوع به  نادانی و سادگی آنان برمی گردد و علت اصلی آن دور شدن از احکام الهی و  استفاده نابجا از امکانات به روز و پیشرفته امروزی مانند موبایل و غیره  بوده است و همین عامل آنان را در دام افراد نامحرم و از خدا بی خبر گرفتار  ساخته است

نگاه  کردن به فیلم های ناجایز و تلف کردن وقت گرانبها انسان را از کارهای صالح و  نیک دور می کند و نزدیک شدن به آیین پاک اسلام و پیروی از سیرت امهات  المومنین خیر و خوبی را برای بانوان ما به دنبال دارد.

تکیه بر امر به معروف و نهی از منکر این امت را به درجه‌ی عالی و در شان والای آن می‌رساند وخیر و حسنات را در جامعه گسترش می دهد.

امر  به منکر و شرکت در جلسات لهو و بیهوده فتنه و گمراهی و فساد را در جامعه  رواج می دهد و انسان ها را به ضلالت و نابودی می کشاند لذا ارتباط برقرار  کردن با ذات الله تعالی انسان را به کمال می رساند.

مولانا ایوب

سخنران بعدی مراسم، مولانا ایوب مدرس مدرسه دینی شمس العلوم ایرانشهر بود که با تلاوت آیه‌ی:یَا  أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْکُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَشِفَاءٌ  لِمَا فِی الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ [یونس/۵۷]  سخنانش را آغاز کرد و در ابتدای بیانات خود بر قدردانی نمودن از علماء و  خدمت گذاران دین تاکید نمود و افزود: علماء به عنوان رهبران امت در جامعه  امروز برای مسلمانان مربی و معلم و خیرخواه محسوب می‌شوند.

ایشان  در ادامه گفت: رسول مکرم صلی الله علیه وسلم به عنوان بزرگ ترین معلم  بشریت بوده و قرآن کریم نیز به عنوان دانشگاه عظیمی است و چنگ زدن به آیات  زیبای قرآن کریم مسلمانان را به اوج عزت و افتخار می رساند، چنانچه  مسلمانان صدر اسلام به اوج و قله‌ی اسلام رسیدند و اسلام همان اسلام و کلمه  همان کلمه‌ی مسلمانان صدراسلام می‌باشد.

ما امروز به دلیل دور شدن از قرآن دچار ضعف گردیده‌ایم و به سرازیری کشیده شده‌ایم.

رمز پیروزی اسلام صفوف مستحکم و منسجم صحابه و عبادت خدای واحد بود و همین عامل صف‌های باطل را نابود ساخت

تاریخ  شکست مسلمانان با خالی شدن مساجد و کم شدن نماز گزاران و دور شدن از  خداوند متعال رقم خورد و صفوف باطل مستحکم گشت و تجهیزات امروزی جامعه  مسلمانان نیز برای نابود کردن باطل کارساز نیست.

در ادامه این مراسم معنوی، سرودی توسط حافظ سلیمان انجیرانی اجرا گردید با مطلع:

باد صبا بشنو زمن یک ناله شب گیر را /سوی مدینه کن تو کش از من همین زنجیر را

مولانا رضا هاشم زهی

مولانا رضا، امام جمعه و مدیر حوزه بدر العلوم نوک آباد سخنرانی بعدی مراسم بود که با تلاوت آیه‌ی کریمه‌ی: یَا  أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِکُمْ  لَا یَأْلُونَکُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ  الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ قَدْ  بَیَّنَّا لَکُمُ الْآَیَاتِ إِنْ کُنْتُمْ تَعْقِلُونَ [آل  عمران/۱۱۸] بیانات خود را آغاز نمود و فرمود: محبت قرانی و عشق به قرآن  همه‌ی ما و شما را به این محفل نورانی جمع کرده است و از خداوند متعال  درخواست دارم این محبت و عشق قرآن را مستدام بدارد.

محبت  با قرآن، با نزدیک شدن به علماء و بهره گرفتن از ظرفیت علماء محقق می گردد  زیرا علمای امت با خیرخواهی و عشق انسان‌ها را از جهت‌های فریب و گمراهی  دور می کنند

دشمنان  اسلام و قرآن برای به انحرا ف کشاندن امت سرمایه گذاری کرده و با ترفندهای  مختلف می‌خواهند امت اسلام را به نابودی بکشانند و مسلمانان را با مشکلات و  نارسایی های مختلف گرفتار سازند.

دشمنان  اسلام برای ضربه زدن به مسلمانان از راه های مختلف و از جمله رسانه ها و  تبلیغات گسترده تدابیر شومی را پی ریزی کرده اند و از این طریق میخواهند  جوانان و افراد امت را تحت تاثیر خود قرار دهند.

مهندس غلامرضا مالکی

در  ادامه مهندس غلامرضا مالکی معاون برنامه ریزی استاندار برای ایراد سخنانش،  فراخوانده شد. ایشان با اشاره به نام گذاری امسال به نام سال اقتصاد و  فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی توسط رهبری گفت: سال هاست که مقام معظم  رهبری به مبحث اقتصاد تاکید دارند و برنامه ریزی های مسئولان نیز در همین  راستا می‌باشد.

پایین  بودن سرانه و پیش آمدن مشکلاتی در اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها فشار زیادی  بر مردم وارد کرد که در همین راستا برای رفع مشکلات اقتصادی و اجرای درست و  هدفمند این طرح همکاری اقشار مردم ضروری است.

منابع (مختلف مانند: نفت و گاز…) در کشور ذخیره‌ای مطمئن برای آینده مردم در کشور نیست.

از  ۲۰ فروردین ماه امسال کار ثبت نام از افراد ایرانی برای دریافت یارانه  نقدی انجام می‌گردد، لذا افراد بر اساس جدول پیش بینی شده با مراجعه به  دفاتر پیشخوان دولت، کمیته امداد و بهزیستی و … می توانند مشخصات خود را  ثبت نمایند.

افرادی  که دارای توان مالی کافی هستند این فرم ها را تکمیل نکنند و از این طریق  به رشد اقتصاد و رفع نیازهای محرومان جامعه کمک نمایند.

در  سیستان و بلوچستان بالای ۸۰ درصد از مردم ار محل اجرای این طرح بهره  خواهند برد و این مبحث به دلیل محروم بودن مردم استان مورد توجه دولت قرار  دارد.

محمداکبر چاکرزهی

در  ادامه، محمد اکبر چاکر زهی فرماندار شهرستان خاش سخنانی را ایراد کرد و  گفت: نام گذاری سال‌ها توسط رهبری کارها را برای مردم و مسئولان آسان نموده  و برنامه ریزی ها را جهت دهی می‌کند و از این طریق کارها و اقدامات مهم و  ارزشمندی برای کشور انجام می‌گردد.

وی  با تسلیت وفات مولانا احمد نارویی در سانحه رانندگی اواخر سال قبل، بیان  فرمود: ایشان با اقدامات وحدت آفرین و دین مدارانه خدمات مطلوبی را برای  مردم استان انجام دادند

علماء  به عنوان رهبران معنوی جامعه اهداف عالیه اسلام را دنبال می کنند و بر  پایی نشست‌هایی مانند آیین ختم کتاب صحیح بخاری و جشن دانش آموزی طلاب  اثرات مفیدی را برای جامعه به دنبال دارد

اختلافات  و تفرقه و رواج کارهای خلاف و ناجایز و گسترش فعالیت‌هایی مانند توزیع  مواد مخدر و مسکرات و سرقت‌ها و در گیری‌های طایفه‌ای جامعه ما را از پیش  رفت دور می‌کند که در این راستا همکاری مردم با دولت به رفع مشکلات و کاستی  ها کمک می‌کند.

وی  خطاب به مهندس میرشکار معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان  گفت: انتظار اقشار مختلف مردم و علماء و معتمدان منطقه خاش از مسئولان این  است که در مشکلات امنیتی اقتصادی و فرهنگی و غیره کمک کنند.

دولت  تدبیر و امید برای رفع مشکلات و ارائه خدمات شایسته به مردم برنامه دارد و  با فعالیت هایی که انجام شده و انتصاب هایی که در حوزه‌های مختلف در سطح  مدیریت‌های کلان استان و شهرستان‌ها داریم این نوید را به مردم می‌دهیم که  دولت خیرخواه آنان بوده و در جهت توسعه همه جانبه استان و منطقه برنامه  دارد

دولت متعلق به مردم بوده و در همین راستا از مردم تقاضا داریم ما را در امر خدمت رسانی مطلوب یاری برسانند.

پس از سخنان فرماندار، حافظ ایوب بازیار از چابهار منطقه دشتیاری با اجرای سرودی، حال و هوای خاصی به مراسم بخشید:

کدی کسمت ببارت ما را/ بگندن من مدینه ها

کنان قربان وتی ساها/ بگندان من مدینه‌ها

شیخ الحدیث مولانا سیدمحمدیوسف حسین پور

حضرت  شیخ الحدیث و التفسیر مولانا سید محمد یوسف حسین پور مدیریت مدرسه ی علوم  دینی عین العلوم گشت و دبیر کل شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت، سخنران  بعدی مراسم دانش آموختگی مدینة العلوم خاش بودند.

ایشان سخنان گهربار خویش را با استناد از آیه‌ی کریمه‌ی «وَعَدَ  اللَّهُ الَّذِینَ آَمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ  لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ  قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَى لَهُمْ  وَلَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا »[النور/۵۵] آغاز کردند.

ایشان این جلسه باشکوه را محضر میهمانان علماء و اندیشمندان تبریک و تهنیت عرض کردند.

شیخ  الحدیث فرمودند: آیه‌ی تلاوت شده به موضوع مهمی اشاره و صراحت دارد و آن  مسئله‌ی استخلاف است، خداوند به پیامبر و همراهان وی و امت او وعده‌ای داده  و از آن وعده اظهار نظر می‌فرمایند، اول آنان را به ایمان و عمل صالح دعوت  داده و وعده کرده اگر شما ایمان و عمل صالح داشته باشید و در این میدان از  امتحان پیروز شوید خداوند به شما جایزه خواهد داد و آن خلافت فی الأرض  است.

اگر مقداری به داستان حضرت آدم توجه کنیم در حقیقت خداوند بنی نوع انسانی را به عنوان خلیفه آفریده است.

قبل  از خلقت انسان و حضرت آدم، باشندگان و ساکنان روی زمین مخلوقاتی دیگر به  نام جن وجود داشتند؛ وقتی که آنان به اوامر و دستورات الهی عمل نکردند،  الله تعالی خواست این کره خاکی را از لوث وجود آنان پاک سازد؛ برای این که  شرافت و کرامت انسان برای همگان معلوم گردد خدای متعال خلقت انسان را با  فرشتگان در میان گذاشت که این مسأله جایگاه و اهمیت بنی بشر را نشان  می‌دهد.

قبل  از بعثت رسول اکرم (ص)؛ یعنی بعد از حضرت عیسی (ع)، دنیا با نبود نبی و  رسول خالی ماند و مردم از هدایت و اخلاق مناسب محروم شدند و در سرازیری و  سراشیبی پرتگاه جهنم قرار گرفتند؛ اما با آمدن آن‌حضرت (ص) و رسالت رسول  مکرم اسلام (ص) راه نجات انسان منور گشت و مردم از پرتگاه مهلکی که لبه ی  آن قرار گرفتند، دور شدند.

آن‌حضرت (ص) در پیشگویی هایشان اعلام داشتند که قیصر و کسری نابود می شوند و این امر به اذن پروردگار محقق شد.

در  دوره‌ی آن‌حضرت (ص) وعده‌ی فتوحات مختلف به ایشان داده شد و از آنجایی که  رسول اکرم (ص) بشر بودند و عمر آن حضرت (ص) کوتاه بود، از دنیا رفتند و بخش  زیادی از دنیای خاکی و از جمله جزیرة العرب، بعد از وفات ایشان تحت سلطه‌ی  اسلام درآمد.

بر  حسب وعده‌ی الهی بعد از عبور کردن ۲۳ سال از نبوت و انجام حجة الوداع رسول  الله (ص) این دنیا را ترک گفته و بعد از رحلت ایشان برخی از فتنه گران  مانند مدعیان نبوت، تارکان زکات و غیره برای ضربه زدن به اسلام تلاش کردند؛  اما جانشینان بر حق رسول الله (ص) توانستند اسلام و مسلمانان را از فتنه  ها نجات دهند و این امر به اذن پروردگار محقق شد.

اگرچه  رسول الله (ص) از این دنیا رحلت نمود و به لقاء الله پیوسته‌اند و ایشان  خاتم النبیین هستند و تا قیامت پیامبر دیگری نمی‌آید؛ اما هدایت و راهنمایی  برجای مانده از آن حضرت (ص) تا قیامت ماندگار می‌باشد و موضوع رسالت دعوت و  هدایت و بعثت ادامه دارد.

دبیرکل شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت با اشاره به آیه «کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ» [آل  عمران/۱۱۰] وظیفه مهم امر به معروف و نهی از منکر را به امت اسلام متذکر  شدند و تاکید نمودند با توجه به این که دیگر رسولی نمی‌آید و مسلمانان به  عنوان جانشینان پیامبر بر روی زمین هستند، ضرورت دارد تک تک افراد این امت  وظیفه خلافت را به درستی انجام دهند و کار دین را به خوبی و با روش صحیح  ادامه دهند.

شیخ  الحدیث با یادآوری این که بعد از رحلت پیامبر (ص) دین اسلام در دوره ی  خلافت خلفای راشدین استحکام پیدا کرد، بیان داشت: مسلمانان با قوت ایمانی  دچار ضعف نشدند و مورد رضایت و انعام خداوند متعال قرار گرفتند

دین  اسلام با تلاش‌ها و زحمت‌های صحابه و یاران ارزشمند رسول الله (ص) گسترش  یافت و امروزه جای تاسف دارد که برخی از افراد جاهل به یاران ارزشمند  پیامبر محترم اسلام (ص) طعن وارد می‌کنند و به آنان تهمت می‌زنند و اما  جایگاه و شان و منزلت صحابه در نزد افراد امت همچنان مستحکم می‌باشد و راه  آنان ادامه دارد.

بعد از ایشان، مولانا عبدالکریم حسین پور، مدرس عین العلوم گشت، از شاعران توانمند، شعری را که سروده بودند، اجرا نمودند.

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

آخرین سخنران این مراسم، حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید حفظه الله بودند که بیانات گهربار خویش را با تلاوت آیه ی: «إِنَّ  الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ  عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا  بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ» [فصلت/۳۰] آغاز نمودند و  در ابتدای سخنان خویش از از برگزارکنندگان این نشست و محفل وحضور و شرکت  علماء و اندیشمندان و اقشار مختلف جامعه قدر دانی نمودند.

molana2-225x300

حضرت  شیخ الاسلام به طور ویژه از شخصیت های برجسته‌ی علمی منطقه و استان از  جمله حضرت شیخ الحدیث مولانا سید محمد یوسف حسین پور، مولانا عبید الله،  مولانا محمد گل و حافظ احمد گوهرکوهی و معاونان استاندار، فرماندار خاش،  دانشگاهیان و فرهنگیان،جوانان، و بانوان، و قشرهای مختلف تقدیر کردند و  برای کسانی که به این نشست نظم بخشیدند و برنامه ریزی برگزاری نشست را  داشتند طلب دعای خیر نمودند.

ریاست  شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت در ادامه فرمودند: قرآن عظیم الشان پیام  وزین و ارزشمند رب العالمین است والله رب العزت از طریق قرآن کریم با ما  صحبت می‌کنند.

هیچ  سندی بالاتر از قرآن کریم در دنیا یافت نمی‌شود؛ زیرا این کلام پاک و  ارزشمند به وسیله‌ی جبرئیل امین بر قلب نازنین رسول الله (ص) نازل شده  است.قرآن کریم آخرین کلام رب العالمین با بشر است و بعد از آن تا قیامت،  دیگر کتابی از جانب الله برای مسلمانان نمی‌آید.

جای  تا

شنبه 16 فروردين 1393برچسب:خود شیفتگی و راه درماه آن - خودبینی , :: 10:4 ::  نويسنده : گلستانی       

 

                        خودشیفتگی و راه درمان آن

خود‌شیفته در‌ اصطلاح به‌ کسی گفته می‌شود که خیلی‌ عاشق خودش باشد. اگرچه «دوست داشتن خود»، ویژگی مطلوبی است ولی زیاده‌روی در «دوست داشتن خود»، باعث به‌وجود‌آمدن مشکلاتی می‌شود که این نه‌تنها خود فرد بلکه اطرافیان او را هم می‌آزارد. خودشیفتگی(نارسیسیسم) می‌تواند یک مانع‌جدی در‌روابط و مناسبات میان فردی باشد. ویژگی‌های یک شخصیت خودشیفته می‌تواند به‌عنوان یک عامل‌منفی به‌هر ارتباطی ضربه بزند. اگرچه همه افراد تا‌حدی ویژگی‌های خودشیفتگی را دارند و گاهی آن را بروز می‌دهند اما افرادی هم به‌طور خاص مبتلا به‌خودشیفتگی هستند، یعنی خودشیفتگی به یک‌رفتار بارز یا ویژگی شخصیتی در آنها بدل شده است، بیماران خود شیفته (narcissistic personality disorder) با احساس عمیق «اهمیت خود، خود بزرگ بینی و نوعی بی‌نظیر بودن» مشخص می‌شوند. این افراد خود را آدمهای خاصی می‌پندارند، درباره توانایی‌های خود اغراق و غلو می‌کنند، محتاج توجه و تایید، شعف، تعجب، مهربانی زیاد هستند و انتظار دارند بطور خاصی نیز با آن‌ها رفتارشود. تحمل انتقاد بر ایشان سخت است و در مقابل آن خشمگین شده، فرد مورد نظر را به «نادانی، حماقت و عدم درک واقعیت» متهم می‌کنند. خود را قوی، مشهور، دانا‌ترین و … قلمداد کرده، انتظار اطاعت و پیروی دیگران را دارند. چون دیگران نمی‌توانند خواسته‌های آن‌ها را برآورده سازند. چون بزرگ بینی او در تضاد با واقعیت است، روابط اجتماعیشان شکننده بوده و مسائل بین فردی، شغلی و فقدانهای زیادی دارند که با رفتارخود آن‌ها را بوجود می‌آورند، در حالی که هیچ بینش و آگاهی نسبت به آن‌ها ندارند.
ویژگی افراد خودشیفته: دیگران را نادیده می‌گیرند: از نظر فردی که مبتلا به‌اختلال خودشیفتگی یا نارسیسیسم است دیگران تنها وسیله و ابزاری هستند که به او کمک می‌کنند تا به اهدافش برسد. بنابراین طرز تفکر افراد خودشیفته به دیگران این است که چگونه می‌توانند از آنها استفاده و برای هدفی که دارند از حمایت آنان بهره‌برداری شخصی کنند. شخصی که به‌خواسته‌های این‌گونه افراد تن ندهد، کسی‌که موافق این‌گونه افراد نباشد یا کسی‌که آنها را آن‌گونه که خود می‌پندارند برتر و خاص ندارند، از نظر آنها افراد وجود خارجی ندارند و به‌قول معروف به چشم‌شان نمی‌آید. به همین دلیل خودشیفته‌ها گاهی با مردم بی‌ادبانه یا نامناسب رفتار می‌کنند زیرا از نظرشان دیگران تنها ابزاری هستند که باید مورداستفاده قرار گیرند و چنان‌چه دیگر به‌کارشان نیایند یا بعد از آن‌که به واسطه آنها به هدفشان رسیدند، طوری با آنها رفتار می‌کنند که انگار‌نه‌انگار این افراد زمانی یار غار و همنشین قافله آنها بوده‌اند.

 

حیا را در خود میرانده‌اند: شخصی‌که تا‌حد بیمارگونه مبتلا به خودشیفتگی(نارسیسیسم) است کم‌کم احساس شرم و حیا را از دست می‌دهد یا کمتر از دیگر افراد احساس شرم‌و‌حیا می‌کند. به عبارت دیگر رفتارهایی که باعث می‌شود دیگران به‌طور‌طبیعی از انجام آنها احساس شرمساری کنند بر‌این افراد تاثیر مشابه ندارد. بنابراین بازی با احساسات دیگران، سوءاستفاده از سایر افراد و دست انداختن آنها هیچ‌گونه عذاب وجدان یا ناراحتی برای خودشیفته‌ها به همراه ندارد و احساس شرمساری نمی‌کنند. برای آنها به‌بازی گرفتن احساسات طرف مقابل باعث شرمساری نیست زیرا آنها همیشه خود را بالاتر از دیگران می‌بینند. آنها چیزی را می‌خواهند، پس آن را به‌دست می‌آورند، صرف‌نظر از این که این کار چه تاثیری بر دیگران دارد.

 

از خودشان تصویر ذهنی تحریف شده دارند: فرد سالم از نظر شخصیتی قادر به‌درک‌ و ‌شناخت عیوب‌و‌ایرادهای خود هست، هرچند ممکن است پذیرش این عیوب برایش ساده نباشد. مثلا ممکن است بداند که باید قدری صبورتر باشد چون زود عصبانی می‌شود یا باید تواضع بیشتری داشته باشد چون خودخواه است یا قدری مودبانه‌تر صحبت کند چون کمی بی‌ملاحظه است و باعث ناراحتی دیگران می‌شود، اما به‌هر‌حال به‌این‌عیوب واقف است. در حالی‌که افراد خودشیفته، به‌حدی خودشان را کامل می‌بینند که تصور ایراد را هم از خود دور می‌دانند. به‌دلیل‌کامل دانستن خود، این افراد هیچ انگیزه‌ای برای بهبود ندارند و هرگونه تغییر در رفتار دور از انتظار آنان است.
تحقیر دیگران برایشان عادی است: معمولا افراد خودشیفته احساس برتری و فوق‌العاده بودن می‌کنند لذا اگر ارزش و اعتبارشان به‌خطر بیفتد به قیمت نابود‌کردن و حتی متلاشی‌کردن زندگی دیگران سعی در اصلاح ‌امور خود دارند. آنها دیگران را لگد مال می‌کنند، مقام و منزلت آنها را تنزل می‌دهند و آنها را پست و زبون می‌کنند تا خود احساس برتری کنند. این موضوع به‌خصوص در ارتباطات مشترک نیز دیده می‌شود. اگر شما با یک شخص خودشیفته ازدواج کنید، اولا باید بدانید که همسرتان هیچ ایرادی ندارد، پس نباید ایرادی از او بگیرید، ثانیا این فرد به‌طور مرتب با تضعیف اعتماد‌به‌نفس شما و خوار و حقیر‌کردن شما خودش را خشنود خواهد کرد و این یعنی این‌که شما باید سال‌ها با این تفکر که موجودی پست و بی‌ارزش هستید و تنها هدف شما ارایه خدمات و سرویس به همسر خودشیفته‌تان است، با او زندگی کنید.
از همه طلبکار هستند: افراد خودشیفته خودشان را افرادی خاص و برتر تصور و احساس می‌کنند، باید خواسته‌هایشان به‌خودی‌خود و بدون‌هر‌گونه پرسشی برآورده شود. آنها نسبت به چنین رفتاری احساس طلبکارانه، حق به‌جانب و مدعی دارند لذا هنگامی‌که این‌امر محقق نشود به عصبانیت‌های بی‌دلیل یا خشم و غضب خودپسندانه‌ای دچار می‌شوند. از آن‌جایی که تصور تحریف شده‌ای درباره اهمیت خود دارند و فکر می‌کنند همیشه حق با آنهاست، چنان‌چه‌ کسی خواسته‌های آنان را برآورده نکند، تمام تلاش خود را برای تحقیر همه‌جانبه آن شخص، بدون هیچ احساس عذاب‌وجدانی، به‌کار می‌گیرند.
چاپلوس پرور هستند: همیشه دور و بر این افراد‌کسانی وجود دارند که خودشیفتگی آنها را تقویت می‌کنند. همیشه کسانی هستند که جذب این افراد می‌شوند و با رفتارهای خود در کوره خودشیفتگی آنها می‌دمند. معمولا افرادی جذب یک فرد خودشیفته می‌شوند که اعتماد‌به‌نفس کمی دارند، خود را حقیر می‌دانند و در ارتباط با یک خودشیفته تمایلات خودآزارانه یا مازوخیسمی خود را برآورده می‌کنند. از طرف دیگر، خودشیفته‌ها نیز با تحقیر مداوم این افراد هم برتری خود را حفظ می‌کنند و هم ناخواسته با این‌کار باعث اطاعت‌پذیری آنها می‌شوند.
روش درمان خودشیفتگی(نارسیسیسم) 1. روان درمانی اختلال شخصیت خود شیفته بی‌‌‌نهایت مشکل است. چون برای پیشرفت درمان این افراد باید دست از تمایلات خود شیفتگی بردارند تا بتوانند با درمانگر رابطه برقرار نمایند. و این مستلزم بینش و آگاهی بیمار نسبت به رفتار وتفکر خود است. این بینش در اصل وجود ندارد و اگر هم به مشکل خود بینش پیدا کنند به دنبال آن تصویر متلاشی شده خود باعث می‌شود که دوباره رفتار و تفکر خود بزرگ بینی را در پیش بگیرند.
2. دارو درمانی همراه با روان درمانی استفاده از ضد افسردگی‌ها و کربنات لیتیوم برای تحمل بهتر احساس طرد شدن و نوسانات خلقی مفید است.

                                                                     منبع : امت آنلاین



 

گزارشی از دومین دیدار دانش‌آموختگان دارالعلوم زاهدان

 

376378

 

دومین دیدار دانش‌آموختگان دارالعلوم زاهدان با اساتیدشان طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۱۲ و ۱۳ فروردین (۱ و ۲ جمادی الثانی) در محل مسجد مکی و به میزبانی دارالعلوم زاهدان برگزار شد.

 

اجتماع دوستانه فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان ۲۴ سال گذشته‌ی دارالعلوم زاهدان، که به دعوت اساتیدشان لبیک گفته و به منظور ملاقات با اساتید و تجدید دیدار با یکدیگر تجمع کرده بودند، فضایی صمیمی و عاطفی‌ای را به وجود آورده و یاد و خاطره‌ی بهترین دوران زندگی تربیت‌یافتگان این مرکز علمی را زنده کرده بود. به طوری که یکی از دانش‌آموختگان جوان دارالعلوم زاهدان احساس خویش از حضور در این دیدار را این گونه بیان می کند: «فارغ‌التحصیلان که حدوداً یک ماه قبل دعوت‌نامه‌هایی از طرف دارالعلوم برای شرکت در این جلسه دریافت کرده بودند، از روزها قبل برای فرا رسیدن زمان موعود لحظه‌شماری می‌کردند. دارالعلوم زاهدان و مکی خوشنام سالیانه شاهد برگزاری چندین جلسه و محفل است، اما این نشست که از آن به عنوان دیدار یاد می‌شد، با همه نشست‌ها و جلسات متفاوت بود، نشستی از جنس دوستی و رفاقت، نشستی از جنس صفا و صمیمیت، دیداری به لطافت باران و آن هم در فصل بهار و گل و بلبل؛ به قول سعدی شیرین سخن: دیدار یار غائب دانی که به چه ماند / چون ابر که در بهاران بر تشنه‌ای ببارد. لحظه لحظه‌ی این دیدار دو روزه جالب، دیدنی، و به‌یادماندنی بود. اما از همه جالب‌تر زمانی بود که دو دوست و هم‌کلاسی بعد از ده، پانزده یا بیست سال هم‌دیگر را دیده در بغل می‌گرفتند و فقط احساس شرم مانع ریختن اشک شوق می‌شد. قطرات اشک به سختی در حدقه چشمان نگهداری می‌شد و چه بسا بودند کسانی که نمی‌توانستند بر فوران اشک شوق فائق آیند. تصورش را بکنید: دوستی که چندین سال با او بهترین اوقات زندگی‌ات را در یک حجره، زیر یک سقف و داخل یک کلاس سپری کرده‌ای، او که لحظه لحظه‌ی زندگی‌ات با وی خاطره بوده است، آنگاه او را یک‌مرتبه ترک کرده و سالیان دراز ندیده‌ای؛ امروز و بعد از فراق چندین ساله چشمت به چهره‌اش می‌افتد! احساسست چیست؟ مگر می‌توانی با قلم، زبان و یا بیان وصف نمایی. مهمتر از آن، دیدار اساتید، آنان که سال‌های سال دم به دم شاهد رشد جسمی و فکری‌ات بوده‌اند، آنان که بهترین ایام جوانی و زندگی را به پای پرواز تو قربانی کرده‌اند! از دیدن آنان چه احساسی به تو دست می‌دهد؟ می‌توانی وصف کنی؟! مکی و دارالعلوم که دست روزگار  سیمای ظاهری آنان را دگرگون ساخته است، مناره‌هایی قدیمی،‌و البته خاطره‌انگیز، جای خود را به گلدسته‌هایی بلندتر داده‌اند، حجره‌هایی که سال‌هاست چهره عوض کرده‌اند، و هر چه روزی بوده و امروز نیست، و هر آنچه بوده و همچنان هست. در این جلسه افراد زیادی را می‌بینی، با شکل‌ها، رنگ‌ها، زبان‌ها و اقوام مختلف. همزمان با تو، بعد از تو و یا قبل از تو، روزگاری را در دارالعلوم سپری کرده و از منبع فیاضش بهره جسته‌اند. برخی را دیده‌ای و می‌شناسی، با اسم و فامیل؛ قیافه برخی برایت آشناست، اما نمی‌شناسی‌شان، از آن یکی فقط اسم کوچک و از دیگری فامیلش را به خاطر داری، برخی را نه دیده‌ای و نه می‌شناسی، اما نقطه مشترک همه و همه یک چیز است و آن اینکه همه فیض‌یافتگان دارالعلوم و فارغ‌التحصیلان این حوزه‌ دوست‌داشتنی هستید. اساتید اما بسیاری را می‌بینی که در مجلس نشسته‌اند، با اندک تغییری که دست روزگار بر چهره‌ی نورانی‌شان که سال‌ها نظّاره کرده‌ای به وجود آورده است. برخی دیگر اما به‌سوی بالا پرگشوده و آسمانی شده‌اند. مفتی خدانظر، مفتی قصرقندی، مولانا دامنی، مولانا نعمت الله، مولانا عبدالحکیم، مولانا یارمحمد و مولانا احمد که هنوز عطرش حضورش را می‌توان در فضای دارالعلوم استشمام کرد. طلاب دیروز و علمای فارغ‌التحصیل امروز، در خانه دیروز خود، دارالعلوم، که چو جان عزیزشان عزیزش دارند، دو روز را سپری نموده، با هم نشستند و از هر دری سخن گفتند و شنفتند و از اوضاع و احوال یکدیگر باخبر شدند.»

 

خلاصه اینکه دومین دیدار دانش‌آموختگان دارالعلوم زاهدان شامل برنامه‌های مختلف و مفیدی از قبیل ارائه سخنرانی و نصایح اساتید برجسته حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان، ارائه گزارش توسط فارغ‌التحصیلان از مناطق و استان‌های مختلف کشور، برگزاری نشست‌ها و ملاقات‌های ویژه برحسب نوع فعالیت فارغ‌التحصیلان و دیگر برنامه‌های جانبی بود.

 

شیخ‌الحدیث مولانا محبی: توکل علماء بر الله تعالی باید بسیار قوی و مستحکم باشد اولین بخش برنامه‌های دومین دیدار فارغ‌التحصیلان دارالعلوم زاهدان صبح روز سه‌شنبه ۱۲ فروردین با تلاوت آیاتی از کتاب الله مجید توسط قاری عبدالمنان رخشانی آغاز شد. سپس شیخ‌الحدیث مولانا عبدالرحمن محبی- حفظه الله-، از اساتید برجسته حدیث دارالعلوم زاهدان سخنان نغز و پرمعنایی را ایراد نمود. مولانا محبی علماء را بر ضرورت اصلاح و تزکیه نفس تاکید نموده و خاطرنشان کرد: علما باید مواظب باشند تا دچار لغزش نشوند، زیرا لغزش علما لغزش امت است. ما مسئولیت داریم که تا حد توان در مسیر دین الهی خدمت کنیم. ایشان همچنین “توکل و استقامت” علما در شرایط مختلف را مورد تاکید قرار داده و گفت: توکل علما بر الله تعالی باید بسیار قوی و مستحکم باشد. کمال علما این‌ست که در شرایط سخت و دشوار نیز بتواند کار دین را پیش برده و جامعه را اصلاح نماید.

 

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید: علماء باید احساس رسالت و تعهد نموده و مسئولیت‌پذیر باشند پس از بیانات مولانا محبی، حضرت شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید به ایراد سخن پرداختند. ایشان ابتدا خدمت تمام علما و فارغ‌التحصیلانی که با تحمل مشقت سفر از را‌ه‌های دور و نزدیک در این جلسه حاضر شده‌اند، تشکر و قدردانی نموده و برای آنان دعای خیر نمود. مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه طی سخنانی کوتاه، رسالت علما را به آنها گوش‌زد نمودند و خاطرنشان کردند: مهم‌ترین چیز برای علماء احساس رسالت، تعهد و مسئولیت‌پذیری‌ست. متاسفانه یکی از بزرگترین مشکلات جهان اسلام این‌ست که بسیاری از علماء یا نسبت به مسئولیت و رسالت خویش آگاهی و آشنایی ندارند، و یا اگر آشنایی دارند، در ادای این رسالت کوتاهی نموده و در قبال امت اسلامی احساس رسالت و وظیفه نمی‌کنند. مولانا عبدالحمید در ادامه خطاب به علمای حاضر در جلسه اظهار داشتند: توجه داشته باشیم که مسئولیت ما بسیار سنگین است. ما در راهی قدم گذاشته‌ایم که باید تا آخر عمر بدون استراحت و مرخصی در خدمت دین باشیم. همه ما در قبال اوضاع جامعه خویش مسئولیت داریم. اگر مسلمانی به خاطر گناهان زیاد به جهنم برود علماء مسئول بوده و باید پاسخ‌گو باشند. لذا باید احساس رسالت و مسئولیت نموده و برای ادای رسالت و وظیفه خویش تلاش کنیم. ریاست شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت استان سیستان و بلوچستان در پایان سخنانشان “اصلاح و تزکیه نفس”، “کثرت عبادت و اذکار” پایبندی به نماز تهجد” و “ارتباط با جامعه” را برای تمامی علماء لازم و ضروری دانستند. پس از سخنرانی شیخ‌الاسلام و استراحتی چند دقیقه‌ای، نوبت به بخش تریبون آزاد رسید. در این بخش از برنامه‌ها‌ تعدادی از علما و فارغ‌التحصیلان دلنوشته‌ها، انتظارات خود از دارالعلوم زاهدان و نیز پیشنهادات و دیدگاه‌های خویش را ارائه نمودند. بخش اول دومین دیدار دانش‌آموختگان دارالعلوم زاهدان با اقامه نماز ظهر به پایان رسید. بین نماز ظهر تا عصر جهت صرف نهار و استراحت در نظر گرفته شده بود و پس از نماز عصر، همکلاسی‌های قدیمی و فارغ‌التحصیلان هر سال تحصیلی در گوشه‌ای از مسجد گردهم آمده و طی ملاقاتی خصوصی یاد و خاطره‌ی سال‌های تحصیلی را مرور کرده و از اوضاع فعالیتی یکدیگر مطلع شدند.

 

مفتی محمدقاسم: علما و خواص، قلب تپبنده جامعه‌اند دیدار دانش‌آموختگان، دومین بخش برنامه‌های خود را بعد از نماز مغرب روز سه‌شنبه با سخنرانی مفتی محمدقاسم قاسمی، مسئول دارالإفتای دارالعلوم زاهدان و سردبیر فصلنامه گرانسنگ ندای اسلام پی گرفت. مولانا قاسمی علما را “قلب تپبنده امت اسلام” توصیف کرده و اظهار داشت: علماء در هر جامعه به منزله قلب تپبنده آن جامعه هستند که توقف آنها به منزله مرگ جامعه خواهد بود. قلب باید زنده و متحرک بوده و دارای حرارت و گرما باشد تا جسم نیز حرکت داشته باشد، لذا علماء باید زنده و بانشاط باشند تا جامعه را به حرکت و تکاپو درآورند. مفتی محمدقاسم در ادامه سخنانش “احتساب”، “امر به معروف و نهی از منکر”، “تشخیص حق از باطل”، “تابع و دنباله‌روی مردم نبودن”، “توکل بر الله تعالی” و “رعایت تقوا و پرهیزگاری” را به عنوان ۶ شفت مهم و برجسته‌ای یاد کرد که علما باید از آنها برخوردار باشند. سخنرانی مولانا قاسمی تا نماز عشاء ادامه داشت و پس از نماز عشاء، علماء جهت صرف شام و استراحت تشریف بردند.

 

بخش سوم دومین دیدار دانش‌آموختگان دارالعلوم زاهدان صبح روز چهارشنبه ۱۳ فروردین با اجرای مولوی عبدالرحیم گمشادزهی، از فارغ التحصیلان قدیمی دارالعلوم زاهدان آغاز شد. پس از تلاوت آیاتی از قرآن مجید توسط مولوی عبدالناصر کبودانی، مولانا عبدالغنی بدری، معاون آموزشی دارالعلوم زاهدان به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

مولانا عبدالغنی: علماء باید مانند کوه استوار بوده و به دین خدمت نمایند مولانا عبدالغنی با اشاره به عملکرد اسلاف و بزرگان جهان اسلام که در هر عصر و زمان در مقابل فتنه‌های آن دوران ایستادند و از دین دفاع کردند و برای اعلای کلمة‌الله و آگاه ساختن مردم و راهنمایی آنها از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکردند، خطاب به علمای حاضر در جلسه اظهار داشت: امروز نوبت ماست تا در مقابل این همه شبهات و شهوات که امت و جوانان امت را احاطه کرده است، مانند کوه استوار بوده و برای خدمت دین همواره تلاش کنیم. مولانا عبدالغنی به نقل از اندیشمند بزرگ جهان اسلام، علامه ندوی رحمه الله توصیه‌های هفتگانه‌ای را متذکر شد. این توصیه‌ها عبارتند بودند از: ۱ـ علما باید اصلاح و تزکیه را از خودشان شروع کنند و دیانت و تقوای خود را تقویت نمایند؛ ۲ـ بعد از مطالعه کتاب الله و سنت رسول الله، تاریخ و سیرت اسلاف و خدمات آنها را مطالعه کنند؛ ۳ـ هیچ‌گاه از مسلک جمهور فاصله نگیرند؛ ۴ـ علوم روز را فراگرفته و از فناوری‌های جدید به خوبی استفاده کنند؛ ۵ـ استغناء داشته باشند؛ ۶ـ هرگز خود را فارغ‌التحصیل ندانند، بلکه تا دم مرگ در حال فراگیری بوده و خود را از علم و دانش بی‌نیاز ندانند؛ ۷ـ در مسیر خدمت دین از مشکلات نهراسیده و برای تحمل هر نوع سختی و مشقتی آماده باشند. در ادامه برنامه‌های این بخش، مولوی عبدالعزیز، از بزرگان جماعت تبلیغ، طی سخنانی کوتاه از علما و فارغ‌التحصیلان دارالعلوم زاهدان خواست تا از دعوت و تبلیغ و ارشاد و راهنمایی مردم غافل نشده، بلکه آن را از مهمترین مسئولیت‌های خود بدانند. در ادامه و قبل از سخنرانی شیخ‌الحدیث مولانا محمدیوسف حسین پور، مولوی عبدالرحمن رجبی، یکی دیگر از فارغ‌التحصیلان جوان دارالعلوم زاهدان، سرودی در موضوع اوضاع و مشکلات مسلمانان در جهان اجرا نمود.

 

شیخ‌الحدیث مولانا محمدیوسف: خداوند متعال علما را الگوی امت قرار داده است شیخ‌الحدیث مولانا محمدیوسف، دبیرکل شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت استان، طی سخنانی شیوا و محققانه در دومین دیدار دانش‌آموختگان دارالعلوم زاهدان اظهار داشتند: خداوند متعال علما را الگوی امت قرار داده است. اگر علما با گفتار و کردار صحیح، اسلام را نمایندگی و معرفی نمایند، وظیفه خود را انجام داده‌اند،‌ اما اگر علما مرتکب گناه و اعمال خلاف قرآن و سنت شوند، مردم کوتاهی آنان را به حساب دین گذاشته و از دین گریزان می‌شوند. لذا علما باید اخلاق رسول الله- صلی الله علیه وسلم- و سنت‌های ایشان را در وجود خود بیاورند. مدیر حوزه علمیه عین العلوم گشت در پایان بر لزوم عمل به علم و دانش تاکید کرده و ضرورت اخلاص در اعمال را بسیار مهم و ضروری دانستند. پس از سخنرانی شیخ‌الحدیث، و اجرای سرود توسط عمر خمر، مولوی ثناءالله شهنوازی، دستیار سردبیر فصلنامه ندای اسلام، مقاله‌ای زیبا و جذاب به یاد مولانا عبدالعزیز- رحمه الله-، بانی دارالعلوم زاهدان، و جایگاه ویژه این بزرگمرد تاریخ اهل‌سنت ایران در نزد جامعه اهل‌سنت قرائت نمود و در ادامه مولانا محمدقاسم قاسمی به ارائه راهکارها و شیوه تدریس جلسات اصلاحی علما در مساجد پرداخته و بر لزوم برگزاری کلاس‌های ترجمه و تفسیر قرآن، کلاس حدیث و سیرت برای آشنایی بیشتر و بهتر مردم با علوم اسلامی تاکید نمود. در قسمتی از برنامه‌های این بخش، با پخش فایل صوتی یکی از سخنرانی‌های مولانا احمد ناوریی- رحمه الله-، پیرامون صبرو استقامت در مسیر خدمت به دین و امیدوار بودن به نصرت‌های الهی، یاد و خاطره این عالم برجسته و استاد فقید دارالعلوم زاهدان در اذهان شاگردان ایشان زنده شد. در ادامه مفتی عبدالقادر عارفی توصیه‌های ارزشمندی در خصوص مسئولیت خطیر علما برای پاسداری از دین اسلام و ترویج احکام دینی در بین جامعه بشری ایراد نمود. سپس مولوی عبدالحکیم عثمانی گزارش مختصری از فعالیت‌های پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی اهل‌سنت ایران (سنی آنلاین) ارائه نمود و از همه علما خواست برای هرچه پربارتر شدن مطالب این سایت همکاری نمایند. در ادامه و در بخش تریبون آزاد، مولوی مجتبی امتی، از علمای جوان استان خراسان رضوی، گزارش مفصلی از مکاتب دینی و قرآنی شهرستان‌های خواف، تایباد و تربت جام ارائه نمود. پس از تریبون آزاد، علمای مناطق مختلف در گوشه‌ای از مسجد جامع مکی با یکی از اساتید برجسته دارالعلوم زاهدان دیدار خصوص داشتند که در این دیدار یکی از علما به نمایندگی از هر منطقه گزارشی از وضعیت دینی و فرهنگی آن منطقه ارائه می‌داد. بعد از نماز ظهر و صرف نهار، میهمانان چهت استراحت به اقامت‌گاه‌های خود رفتند. پس از نماز عصر دیدار دیگری، این بار برحسب مسئولیت‌ها و مشاغل علما تدارک دیده شده بود؛ ائمه جمعه و جماعات، مدرسین و اساتید مدارس، نویسندگان و اهل قلم، و صاحبان مشاغل آزاد هر کدام جداگانه با علما و اساتید مربوطه دیدار کرده و توصیه‌هایی دریافت نمودند.

 

بخش پایانی دومین دیدار دانش‌آموختگان دارالعلوم زاهدان بعد از نماز مغرب روز چهارشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۳ با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط قاری محمدیوسف موسوی آغاز شد. سخنرانی شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید به عنوان آخرین برنامه این دیدار صمیمانه بود. شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید سخنانی دل‌چسب و مخلصانه پیرامون عشق به خداوند متعال و رسول اکرم- صلی الله علیه وسلم- ایراد نموده و ضمن تاکید بر لزوم خدمت عاشقانه به دین و رعایت تقوا و پرهیزگاری و احترام علما به یکدیگر، توصیه نمودند که علما بر مسیر اعتدال و میانه‌روی گام‌زن بوده و از افراط و تفریط دوری نمایند. رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت استان در پایان سخنانشان تحولات سیاسی و فضای حاکم در کشور را «امیدوارکننده» دانستند و خطاب به علما توصیه کردند که حقوق قانونی جامعه اهل‌سنت را از مجرای قانونی پیگیری نموده و در خصوص مشکلات مناطق خود با رئیس جمهور مکاتبه کنند. این دیدار دوستانه و صمیمی با دعای ایمان‌افروز شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید و اقامه نماز عشاء به پایان رسید.

گفتنی‌ست در دومین دیدار دانش‌آموختگان دارالعلوم زاهدان، که اولین آن در سال ۱۳۸۲ برگزار شده بود، نزدیک به ۲۵۰۰ تن از فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان دارالعلوم زاهدان حضور داشتند.



شنبه 16 فروردين 1393برچسب:محمد قطب , :: 8:51 ::  نويسنده : گلستانی       

 

درگذشت شیخ محمد قطب، از اندیشمندان برجسته جهان اسلام

 

شیخ "محمد قطب"، یکی از اندیشمندان و نویسندگان برجسته جهان اسلام، روز جمعه (4 جمادی الثانی 1435) در سن 95 سالگی درگذشت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سنی آنلاین به نقل از سایت خبری "مفکرة الاسلام"، اندیشمند بزرگ جهان اسلام، شیخ محمد قطب، صبح امروز جمعه (4 جمادی‌الثانی 1435/ 15 فروردین 1393) در مرکز پزشکی بین‌المللی شهر جده وفات نمود. شیخ محمدقطب دارای تألیفات و سخنرانی‌های متعددی در زمینه دعوت اسلامی و نیز برنامه‌های جهان غرب علیه امت اسلامی می‌باشد. وفات شیخ محمدقطب موجب حزن و اندوه محافل مختلف اسلامی شده است، به طوری که خبر وفات وی به سرعت و به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. قرار است جنازه این عالم برجسته جهان اسلام روز شنبه در شهر جده به خاک سپرده شود.
شیخ محمدقطب در 26 آوریل 1919 در شهر "موشا"،‌از توابع استاد "أسیوط" مصر دیده به جهان گشود. وی تعلیمات ابتدایی را در مدارس و مکاتب قاهره فراگرفت. سپس وارد دانشگاه قاهره شده و ضمن فراگیری کامل زبان انگلیسی، در سال 1940 از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. دکتر محمدقطب همچنین چند سالی از عمر علمی خویش را در مؤسسه آموزش عالی معلمین گذرانیده و موفق به اخذ مدرک دیپلم در رشته تربیت و روان‌شناسی از این مؤسسه شد. شیخ محمدقطب، علاوه از اینکه نویسنده‌ای مشهور و چیره‌دست بود، از اندیشمندان برجسته فکری و انقلابی معاصر نیز به شمار می‌رفت. شیخ محمدقطب بیش از 30 تألیف در موضوعات مختلف دارد که مهمترین آنها عبارتند از: جاهلية القرن العشرين، واقعنا المعاصر، و كيف نكتب التاريخ الإسلامي، لا إله إلا الله عقيدة وشريعة ومنهج حياة، العلمانيون والإسلام، شبهات حول الإسلام، و حول التأصيل الإسلامي للعلوم الاجتماعية.

 

                                                                               منبع : سنی آنلاین



دو شنبه 11 فروردين 1393برچسب:مشاهیر اهل سنت , :: 9:40 ::  نويسنده : گلستانی       

 

 

علما و مشاهیر اهل سنت ایران که در سال ۱۳۹۲ وفات نمودند

 

از دست دادن علما و اندیشمندان ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر است که سنگینی و تلخی آن تا مدت‌ها قابل لمس و دل‌ها از غم دست دادنشان جریحه‌دار و حزین است. با از دست رفتن آنان، خرمنی از اندوخته‌های آنان که حاصل سال‌ها زحمت و تجربه است، از بین می‌رود که چه بسا بسیاری از آن دانش‌ها و تجربه‌ها بعدا حاصل نشود و جای خالی آنان تا سالیان دراز پر نگردد.

 

اما مرگ حق است و چاره‌ای جز آن نیست، حتى محبوب‌ترین فرد بشر، پیامبر اسلام صلى الله علیه وسلم نیز آن را چشیده است: «وَمَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِکُمْ وَمَن یَنقَلِبْ عَلَىَ عَقِبَیْهِ فَلَن یَضُرَّ اللّهَ شَیْئًا وَسَیَجْزِی اللّهُ الشَّاکِرِینَ» [آل عمران:۱۴۴].

 

البته مرگ آنان برای ما سخت و دل‌گیر است و برای خودشان رهایی از بند اسارت و زندان و پر کشیدن برای دیدار محبوب ابدی است. ما راضی به قضای الهی، طبق رهنمود قرآنی به صبر چنگ می‌زنیم: «وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ*الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ*أُولَئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ». [البقرة/۱۵۵-۱۵۷]

 

رفتن علما، زمینه‌‌ساز برچیده شدن دانش است؛ حضرت عبدالله بن عمرو بن عاص رضی الله عنهما روایت نموده است که از رسول خدا صلى الله علیه وسلم شنیدم که می‌فرمود: خداوند علم را با برچیدن آن از میان مردم نمی‌گیرد، بلکه با گرفتن (و مرگ) علما، علم را می‌گیرد و برمی‌چیند تا آن گاه که عالمی را باقی نمی‌گذارد و مردم، رؤسای جاهلی برمی‌گیرند که از ایشان سؤال می‌شود و آنان بدون آگاهی فتوا می‌دهند، خود گمراهند و دیگران را نیز گمراه می‌کنند. روایت بخاری (حدیث ۱۰۰).

 

رفتن و مرگ علما زنگ هشداری برای ماست تا توجه بیش‌تری به علم و علما داشته باشیم و قدر علمایی که قید حیات هستند، را بیش‌تر بدانیم و از خوان اندوخته‌های آنان به حد وسع خود بهره برگیریم.

 

در این مقاله، سعی بر آن است که از علما و شخصیت‌های برجسته‌ای که جامعه اهل سنت ایران در خلال سال ۱۳۹۲ از دست داد، یادی شود تا هم مردم با شخصیت‌های آنان آشنا شوند و هم تشکر و سپاسی باشد برای خدمت مخلصانه آن‌ها به دین اسلام و مسلمانان.

از خداوند متعال خواستاریم که آنان را با رحمت گسترده‌اش در برگیرد و در بهشت پهناور خود جای دهد و به جامعه‌ی اهل سنت ایران و خانواده‌های آنان نعم البدل عنایت فرماید.

 

                                                                     لطفا ادامه مطلب را کلیک کنید

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 11 فروردين 1393برچسب:اهانت به مقدسات - اهانت به قرآن, :: 9:25 ::  نويسنده : گلستانی       

در اقدامی موهن  به آموزه های اسلامی؛ در بازارهای دانمارکی بازی ویدیویی با نام « رزیدنت اویل» منتشر شد که به طور مستقیم قرآن کریم، کعبه و مسجد النبی را هدف قرار داده است. بر اساس گزارش پایگاه الشروق انلاین؛ بازی اکشن مذکور که در سایر کشورهای عربی نیز منتشر گردید؛ باعث ناراحتی و خشم بسیاری از خانواده های مسلمان شد؛ زیرا برای پیروز شدن در بازی فرد باید قرآن را به زمین زده، از روی آن رد شود  و به آن شلیک نماید ، همچنین ساختمانی که شباهت زیادی به مسجد النبی دارد را نیز تصرف کند. همچنین در بخشی از بازی ساختمانی همچون کعبه قرار داده شده که شخص باید به آن هجوم برده و شیطان های درون آن را بکشد. شرکت ژاپنی که مسوولین آن دانمارکی هستند و تمام فعالیت های انان را در راه تخریب چهره اسلام در ذهن عامه مردم و کودکان  و افزایش دشمنی  صورت می گیرد؛ تاکنون 30 میلیون نسخه از بازی را توزیع کرده که قابلیت پخش روی « پلی استیشن»، « اکس بوکس» و « ویندوز»  را دارد. « ساندی یسری» از برنامه سازان اینترنتی تصریح کرد: این اولین بازی نیست که در راه اهانت به اسلام تهیه می شود؛ و راهی برای متوقف کردن انتشار آن ها وجود ندارد؛ بلکه تنها می توان با تهیه بازی های دیگری، مفهوم های غلط منتشر شده از اسلام را در ذهن کودکان تصحیح نمود.

 

 

                                                                         منبع: الشروق انلاین



یک شنبه 10 فروردين 1393برچسب:عمره - سفرمولانا گرگیج , :: 8:47 ::  نويسنده : گلستانی       

مولانا گرگیج  به منظور ادای عمره مفرده عازم حرمین شریفین می شوند

 

شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج ، امام جمعه اهل سنت آزادشهرپس از ۴ سال به منظور ادای عمره مفرده عازم حرمین شریفین می شوند

 

 

 safar molana

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزادشهر پس از ۴ سال مطابق با فیش بانکی خود بالاخره شامگاه دوشنبه (۱۱فروردین ۱۳۹۳) ساعت ۲۲:۳۰  به همراه هیئتی  فرودگاه گرگان را به مقصد جده ترک می کنند

 

لازم به ذکر است مولانا گرگیج، ابتدا عازم مدینه منوره می شوند. ایشان پس از چند روز اقامت در مدینه منوره رهسپار مکه مکرمه می شوند و عمره مفرده را بجا خواهند آورد و مدت زمان سفر ایشان به حرمین شریفین ۱۰ روز می باشد

 

                                          منبع : سایت مولانا گرگیج



مولانا عثمان: شفاعت‌کنندگان در روز قیامت اختيار تام و قدرت مطلقه ندارند

 

مولانا محمد عثمان، ‌امام جمعه اهل‌سنت خاش، در خطبه‌های روز جمعه (1 فروردین 1393) پس از تلاوت آیه «وَلَا يَمْلِكُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِهِ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَن شَهِدَ بِالْحَقِّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ» [الزخرف : 86] مطالبی پیرامون "شفاعت" اظهار داشت و در این زمینه گفت: در بحث شفاعت سه شخص دخیل هستند:1ـ شافع: یعنی شفاعت کننده؛ 2- مشفوع له: کسی که برای او شفاعت می‌شود؛ 3- مشفوع عنه: یعنی آن ذاتی که از او سوال و درخواست عفو، بخشش و گذشت می‌شود.

 

ایشان در توضیح بحث شفاعت افزود: "مشفوع عنه" در روز قیامت ذات الله تعالی بوده و انبیاء، قرآن، حافظان قرآن، علماء و... شافع هستند که هر يك از آنها به نوبه‌ی خود به درگاه الله تعالی سفارش می‌كنند. البته هيچ‌كدام از شفاعت‌کنندگان در روز قیامت اختيار تام و قدرت مطلقه ندارند، بلکه اختيار كلی و قدرت مطلق فقط الله تعالی‌ست، چنانکه قرآن کریم می‌فرماید: «يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِّنَفْسٍ شَيْئاً وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ» خداوند متعال به هيچ‌يك از انبياء،علما، حفاظ، ملائكه و... به طور كامل اختيار مطلق  نداده است، بلکه حكم و فيصله در آن روز فقط برای الله تعالی است. مولانا محمد عثمان در ادامه سخنان خود برای اثبات مطالب فوق برخی از آیات قرآنی را به عنوان دلیل ذکر کرد و گفت: در سوره «النبأ» آمده است: «يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلَائِكَةُ صَفًّا لَّا يَتَكَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرحْمَنُ وَقَالَ صَوَابًا» روز قيامت جبرئيل امين همراه با ملائكه‌ای كه صف بسته‌اند در درگاه الله تعالی حاضر می‌شوند، ‌اما هيچ‌كدام از آنها بدون اجازه‌ی الله تعالی حق صحبت کردن ندارند. همچنین در سوره مريم آمده است: «وَنَسُوقُ الْمُجْرِمِينَ إِلَى جَهَنَّمَ وِرْدًا*لَا يَمْلِكُونَ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَنِ اتَّخَذَ عِندَ الرَّحْمَنِ عَهْدًا» [مریم:86-87] مجرمين با حالتی آشفته و وحشتناك و در حالی كه تشنه‌اند توسط مامورين جهنم به زور به طرف جهنم كشیده می‌شوند. در آن روز کسی مالك شفاعت و سفارش در حق مجرمين و گناهكاران را نیست، مگر كسی كه با خدا در دنيا عهدی بسته است. حضرت عبدالله بن عباس در تفسیر «عهد» می‌فرماید: «العهد من قال لا إله إالا الله» كسی كه به کلمه توحيد اقرار كرده باشد. البته تنها اقرار زبانی كافی نیست. در سوره زخرف می‌خوانیم: «وَلَا يَمْلِكُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِهِ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَن شَهِدَ بِالْحَقِّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ» [زخرف: 86] نمی‌تواند شفاعت كند هيچ كسی، نه انبياء، نه حفاظ و نه کسی دیگر، مگر كسی كه ‌علاوه از اقرار به کلمه طیبه، بر آن یقین داشته و به مقتضای کلمه نیز عمل کرده باشد. لذا منافقين از این رديف خارج شدند چون آنها به زبان اقرار می‌كنند اما بر توحيد يقين ندارند. خطیب جمعه مسجد جامع‌الخلیل اظهار داشت: اجازه الله تعالی برای شفاعت شافعان در حق كسانی است كه الله تعالی از آنها راضی شده باشد. در سوره نجم آمده است: «وَكَم مِّن مَّلَكٍ فِي السَّمَاوَاتِ لَا تُغْنِي شَفَاعَتُهُمْ شَيْئاً إِلَّا مِن بَعْدِ أَن يَأْذَنَ اللَّهُ لِمَن يَشَاءُ وَيَرْضَى» خداوند متعال در سوره توبه آيه 100 گروه‌هایی را كه از آنها اعلام رضایت نموده معرفی می‌کند و می‌فرماید: «وَالسَّابِقُونَ الأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالأَنصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَّضِيَ اللّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَداً ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ» در این آیه سه گروه مهاجرین، انصار و کسانی که از مهاجرین و انصار به خوبی پيروی كرده و از آنها به نیکی ياد می‌كنند و با آنها محبت می‌ورزند، ذکر شده است. آیه 10 سوره‌ی حشر در توصیف گروه سوم می‌فرماید: «وَالَّذِينَ جَاؤُوا مِن بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلّاً لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ». کسانی مصداق اين آيه می‌شوند كه دوست‌دار صحابه باشند. مدیر مدرسه مدینة‌العلوم خاش ادامه داد: خداوند متعال از اين سه جماعت اعلام رضايت نموده و وعده دخول بهشت را به آنها داده است. لذا انتظار و آرزوی شفاعت را كسی می‌تواند داشته باشد و برای كسی شفاعت می‌شود كه مسلمان و اهل توحيد بوده و الله تعالی از او راضی باشد.


مولانا احمد- رحمه‌الله- متعلق به یک قشر خاص و جغرافیای محدود نبود امام جمعه اهل‌سنت خاش در بخش پایانی بیانات خود ضمن عرض تسلیت وفات مولانا احمد نارویی -رحمه‌الله- افزود: حادثه ناگوار رحلت عالم ربانی و خستگی‌ناپذير مولانا احمد نارويی -رحمه‌الله- كه بر اثر واژگونی اتومبيل در اطراف زاهدان اتفاق افتاد، قلب همه را مجروح نمود. اين حادثه را به همه امت مسلمان و به‌ويژه به حضرت شيخ‌الاسلام و دارالعلوم مكی زاهدان و تمام امت اسلام تسليت عرض می‌نمايم. مولانا احمد -رحمه‌الله- متعلق به یک قشر خاص و جغرافیای محدود نبود، بلکه متعلق به امت اسلام بود. الله تعالی درجه ايشان را بلند و در جوار بهترین رحمت‌های خود قرار دهد  و به امت اسلام نعم البدل عطاء فرماید.

 

                                            منبع : سنی آنلاین



 

 

 

جلسه دیدار دانش‌آموختگان دارالعلوم زاهدان

 

حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان در نظر دارد به زودی جلسه‌ای به منظور دیدار دانش‌آموختگان سال‌های گذشته با اساتید حوزه برگزار نماید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سنی آنلاین، دارالعلوم زاهدان، که بزرگترین مرکز علمی و فرهنگی اهل‌سنت ایران به شمار می‌رود، به منظور تجدید دیدار با دانش‌موختگان خویش و مستحکم نمودن ارتباط آنها با مرکز علمی‌شان، جلسه‌ای در تاریخ 12 و 13 فروردین 1393 (مصادف با اول و دوم جمادی‌الثانی 1435) در محل دارالعلوم زاهدان برگزار خواهد کرد.

گفتنی‌ست در این جلسه دیدار و گفتگو، فارغ‌التحصیلان 24 سال گذشته دارالعلوم زاهدان (سال‌های 1368 تا 1392) شرکت خواهند کرد.



شنبه 9 فروردين 1393برچسب:, :: 10:26 ::  نويسنده : گلستانی       

مولانا عبدالحمید: اقدام به گروگان‌گیری به هر دلیلی نادرست است

 

molana-intervew-1

 

امام جمعه اهل سنت زاهدان ضمن اینکه خواستار آزادی مرزبانان ایرانی توسط گروه جیش العدل شد، اقدام به گروگان گیری مرزبانان ایرانی را کار نادرستی خواند و گفت: سلامتی مرزبانان ایرانی برای ما حائز اهمیت است.

شیخ مولوی عبدالحمید در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در مورد خبر کشته شدن یکی از مرزبانان ایرانی توسط گروهک تروریستی جیش العدل گفت: خودمان عزادار مرحوم مولانا احمد بودیم که خبردار شدیم یکی از مرزبانان اسیر ایرانی نیز کشته شد و این مسئله غم و اندوه ما را چند برابر کرد. امام جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه مردم استان سیستان و بلوچستان نگران وضعیت سلامت مرزبانان ربوده شده هستند، اظهار کرد: این سربازان از مرزهای کشور حفاظت می کردند و برای ما بسیار با ارزش هستند و سلامتی آنان نیز برای ما حائز اهمیت است. وی خواستار آزادی فوری این مرزبانان توسط گروهک جیش العدل شد و تاکید کرد: پیام ما به سردمداران این گروه این است که کار اشتباه و غلط آنها محکوم است و نباید با احساسات مردم بازی و یا آن را تحریک کنند. اقدام به گروگان گیری به هر دلیلی نادرست است و نباید آن را ادامه داد. شیخ مولوی عبدالحمید خطاب به گروه جیش العدل گفت: باید از طریق گفت وگو مشکلات و ادعاهای خود را مطرح و از آن طریق به نتیجه رسید نه اینکه دست به اسلحه برد و مشکلات مردم منطقه را بیشتر کرد. امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به روی کارآمدن دولت تدبیر و امید اظهار کرد: در حال حاضر در کشور فضای گفتمان حاکم شده و حرف همه گروه های موافق و مخالف شنیده و به آن پاسخ مقتضی داده می شود به همین دلیل نباید دست به جنگ زد تا از این طریق به خواسته ها و اهداف خود رسید. شیخ مولوی عبدالحمید مجدد در پایان خواستار آزادی مرزبانان ایرانی توسط گروه جیش العدل شد و از آنان خواست که برای رفع مشکلات خود با مسئولان ایرانی گفت وگو کرده و زمینه را برای بازگشت این سربازان به خانواده هایشان مهیا کنند.

                                                                                     منبع: ایلنا